06 October, 2009

Selamat berjuang..


Di kesempatan ini saya ucapkan selamat berangkat ke Ardhil kinanah buat adik2 sabah yg akan meneruskan pencarian ilmu di sana..ada beberapa orang yang saya memang kenal antaranya, siti norafidah ghulam rasul yang sudah selamat tiba di sana dan kini sudah berada di mansurah..dan juga Maslinah Rosdi yg akan berangkat pada 7 hb ni..sudah agak lama saya tidak menghubungi mereka..tapi saya sentiasa ingat pada kalian..Maslinah adik yg memang saya kenal dan rapat. duduk satu rumah waktu sama2 menuntut di Maahad tahfiz negeri sbh..malah duduk sebilik dgn saya. tak cukup lagi duduk satu tiang katil..haa..Maslinah tingkat atas, saya di bawah..banyak cerita kita kongsi bersama..bila saya dengar khabar dia akan melanjutkan pengajian ke mesir, semestinya saya juga tumpang bangga dan gembira. begitu juga dengan norafidah..mulanya saya kurang pasti siapa norafidah, sebab saya sdh selesai pgjian di Maahad tahfiz baru norafidah masuk kalau tak silap. tapi bila tgk gambar..oooohh, kenal rupanya..saya sempat singgah berziarah satu masa dulu ke rumah pljr2 tahfiz(rumah saya dulu) dan disana saya sempat berkenalan dgn fidah. alhamdulillah fidah juga akan meneruskan pgajian sama dgn Maslinah di Maahad qiraat lil banat, mansurah.. tempat saya dulu. sungguh..hati saya sgt gembira..ada penerus generasi sabah di Maahad itu..sebelum ini, hanya saya dan sahabat saya Nurasnah Yasin yg menyelit di antara hampir 50 penuntut malaysia di Maahad banat mansurah itu..hanya kami berdua yg berasal dari negeri sabah dan kalau tak silap, kami banat sabah pertama yg memasuki maahad itu(tlg betulkan saya jika kenyataan ini silap) banyak juga halangan2 musim pertama berada di sana, tp alhamdulillah, semuanya sdh selamat dan kami berdua sudah selesai pengajian di Maahad itu walaupun saya agak terlambat sedikit berbanding Nurasnah. saya terpaksa menangguh pengajian thn akhir saya atas faktor kesihatan. walaubagaimanapun, dengan inayah dan kasih sayang Allah, alhamdulillah saya sudah berjaya menamatkan pengajian saya. Seteguh ingatan selautan kasih tulus dari segenap rasa, buat semua guru2 saya dr awal saya mengenal alam persekolahan sehingga berjaya kini..terutamanya guru2 saya sewaktu di Maahad tahfiz Quran Wal qiraat negeri sabah, yang berbahagia ust Mukhlis, ust Ghazali, ustzh dg masni, ustzh arni, ust Adam, dan istimewa ust Hj Akmal othman(AbuNuha)..dan yg sempat mengajar saya sblm saya tamat pgajian di maahad tahfiz, ust zamrul,ust rahim, ust hj Yaakub, dan istimewa ust Hj zulkarnain..mereka ini(ust hj Akmal, ust hj zulkarnain, ust hj yaakub, ust zamrul) adalah antara otai2 penuntut sabah Mesir satu masa dulu..sbg pimpinan, exco dan orang kuat BKPSM... mereka masing2 dlm syukbah:ust hj Akmal,ust hj yaakub dan ust zamrul, syukbah Quran Wal Qiraat, syubro, sementara ust hj Zulkarnain syukbah Aqidah wal Falsafah, kaherah. terima kasih atas segala tunjuk ajar kalian.. harapan saya, semoga semua adik2 warga sabah semakin bersemangat meneruskan perjuangan mencari ilmu di bumi mesir..teringin berziarah ke rumah sbh bersama ayah bonda tempoh hari namun waktu tidak mengizinkan kami..insyaAllah di lain kesempatan..buat rakan2 penulis blog sabah, penggerak wadah masa kini..elmandari, sobahicairo, at tamaue, wardatulAsfar, dan tak lupa buat adik hafizah yg kini masih meneruskan pengajian di maahad banat mansurah..teruskan menulis lillahi Ta'ala..seterusnya buat semua warga bkpsm..selamat berjuang! kalian adalah permata SABAH.

0 comments: