16 January, 2011

Emneya (part 6)


"kriiinggg" bunyi telefon di ruang tamu berdering. Mek Jah berlari-lari anak mendapatkan telefon dan menjawab panggilan itu.

"Ini rumah Tuan Hanief?" tanya suara di talian.

"ya betul, ada apa encik?" jawab Mek Jah dan menyoal kembali.

"Ini panggilan dari pihak polis ingin maklumkan Syed Erman sekarang ada di Hospital Seri Kencana" jawab pegawai polis itu.

"ya Allah! kenapa dengan Erman?" Mek Jah terperanjat dengan berita itu. Setahu dia, Erman sihat-sihat sahaja.
Justify Full
"kami temui dia pengsan dalam kereta di tepi jalan pagi tadi" terang pegawai polis itu lagi.

"baik, baik, terima kasih banyak encik" kata Mek Jah.

"sama-sama" talian dimatikan. Mek Jah meletakkan gagang telefon dan segera ke tingkat atas untuk mendapatkan majikannya. Namun dia tiba-tiba berpatah balik dan menuju ke ruang belakang untuk memberitahu Emneya terlebih dahulu, namun dia dapati Emneya masih tidur, tak sampai hati nak kejutkan. Ah, nanti sajalah bagitahu neya....getus hati Mek Jah.

Dia menyusun langkah untuk ke ruang atas, tetapi Syarifah Nur Zalia sudah tercongok di ruang tamu sambil mimik muka kehairanan melihat Mek Jah yang sedikit gelabah.

"Mek Jah kenapa?" tanya Syarifah Nur Zalia serius.

"Erman puan, polis jumpa dia pengsan tepi jalan, sekarang ada kat Seri Kencana" jawab Mek Jah.

"what???!! oh my god! Erman!!" Syarifah Nur Zalia panik dan segera berlari ke atas mendapatkan suaminya.

Di hospital Seri Kencana, Syarifah Nur Zalia teresak-esak di tepi Erman yang belum sedar. Ayah Erman, Syed Hanief sedang bercakap dengan doktor yang merawat Erman.

"melalui scan yang dibuat, kami dapati kedua-dua buah pinggang anak tuan telah rosak dan perlu segera mendapatkan buah pinggang yang baru sekurang-kurangnya satu untuk pastikan sistem badan anak tuan tidak terjejas" Doktor Zaki memberi penerangan.

"kita perlu dapatkan penderma buah pinggang dengan segera" tambah Doktor Zaki lagi.

"buatlah apa saja, saya akan bayar semuanya" kata Syed Hanief dengan wajah sugul. Mereka sungguh tidak menyangka Erman menghadapi masalah kesihatan selama ini.

Emneya muncul di sebalik daun pintu bilik Erman yang terbuka. Dia yang begitu terperanjat mendengar perkhabaran tentang suaminya itu segera berlari mendapatkan Erman namun dihalang keras oleh Syarifah Nur Zalia.

"kau jangan dekat dengan anak aku!! kau yang bawa sial! kau pembawa sial!! dasar manusia tak tau keturunan!! keluar dari sini!!" mata Syarifah Nur Zalia mencerlung. Hatinya sarat dengan kebencian terhadap Emneya.

"neya datang nak tengok abang Erman ma......." rayu Emneya.

"hei perempuan jalang!! berambus sebelum aku patah-patahkan tulang kau! pergi!!" amarah syaitan begitu ladat di hati. Baginya Emneya adalah racun dalam kehidupan Erman.

"ma....neya..."

"pergi kau sial!!!!" belum sempat Emneya meneruskan kata-kata, jerkahan mantap dari Syarifah Nur Zalia mematikan suara lembut Emneya.

"pegi lah balik, kamu tak payah datang sini" kata Syed Hanief yang nyata juga tidak selesa dengan kehadiran menantunya itu.

"neya nak tengok abang Erman..." Emneya merayu lagi. Airmatanya sudah lama berguguran. Namun, airmata itu tidak memberi apa-apa erti pada kedua mertuanya itu.

"baliklah, kamu jangan melawan kat sini" kata Syed Hanief penuh cuak. Dia seorang yang pendiam tetapi orangnya sangat agresif bila berkata-kata. Sikapnya itu sedikit sebanyak diwarisi oleh anak tunggalnya Erman.

Dengan berat hati Emneya melangkah keluar sambil anak matanya setia menatap sekujur tubuh suaminya di atas katil. Sayu di hati hanya Allah yang tahu. Dia sangat ingin membelai suaminya itu. Ingin sekali dia berkongsi rasa sakit yang sedang ditanggung Erman. Simpati dan rindu pada Erman bermaharajalela di sanubarinya. Airmata semakin deras.

**********************************

Sudah 3 hari Erman tidak sedarkan diri. Syarifah Nur Zalia teresak tidak henti di samping anak kesayangannya itu. Sedih hatinya melihat kondisi Erman yang semakin tidak bermaya. Begitu juga dengan Sarah, turut teresak sambil membelai rambut tunangnya itu.

"sayang...bangunlah...i miss you so much.." Sarah tersedu. Tidak tahu sama ada sedu tangis itu ikhlas ataupun hanya lakonan di hadapan Syarifah Nur Zalia.

"man....mama ni sayang...janganlah macam ni...bangun sayang...mama ni" esak Syarifah Nur Zalia lebih hebat berbanding Ku Sarah Ellyna. Erman satu-satu anaknya di dunia ini. Dia tidak mahu kehilangan Erman. Dia mahu Erman sihat dan kembali seperti biasa.

"macamana dokter?" tanya Emneya penuh mengharap.

"mengikut pemeriksaan, buah pinggang puan sesuai untuk suami puan" jawab doktor Zaki.

"alhamdulillah.." Emneya mengucapkan syukur, akhirnya ada jalan untuk kesembuhan Erman.

"tapi saya bimbang dengan kesihatan puan sendiri, ini akan menambahkan lemah pada sistem pertahanan badan puan, risiko lumpuh amat besar, saya mahu puan fikirkan semula" kata doktor Zaki memberi saranan.

"saya dah buat keputusan, tolonglah selamatkan suami saya dokter" Emneya bersungguh sambil matanya berkaca. Impian hatinya untuk melihat Erman sembuh mengatasi segala-galanya.

"saya tekad akan lakukan ini untuk suami saya, cuma satu saya mohon, dokter tolong rahsiakan dari pengetahuan siapa-siapa..tolong dokter..." suara Emneya lirih. Nada hiba jelas kedengaran dari suara lembutnya itu.

"baiklah.." doktor Zaki menerima permintaan Emneya dengan berat hati.

"terima kasih dokter...terima kasih banyak-banyak" Emneya riang dalam derita hati.

"kuatkan hati abang...insya Allah abang sembuh.." getus hati Emneya dan airmata gugur lagi bersama segunung rasa kasih buat suami tercinta.

***************************************

Pembedahan dan proses pemindahan buah pinggang telah berjaya. Syed Hanief, Syarifah Nur Zalia dan Sarah adalah insan yang paling gembira di atas kejayaan pembedahan itu, namun insan yang lebih gembira dan tidak putus mengucapkan syukur dari kejauhan adalah Emneya, penderma buat Erman tanpa pengetahuan sesiapa melainkan doktor Zaki.

Setelah beberapa minggu selepas pembedahan, kini Erman semakin sihat dan dibenarkan pulang ke rumah. Syarifah Nur Zalia telah menyiapkan majlis makan malam istimewa sempena kesembuhan anak kesayangannya itu.

Emneya juga baru beberapa hari pulang ke rumah, dia memberi alasan pulang ke kampung halaman sepanjang dia berada di hospital selepas pembedahan itu, tiada siapa pun tahu tentang proses pembedahan itu termasuklah Mek Jah.

Kesihatan Emneya semakin merosot, namun keadaan itu masih mampu dia sembunyikan melalui senyumannya setiap hari. Dia masih terus gagah berdiri untuk menunaikan solat dan membantu Mek Jah melakukan kerja-kerja rumah.

Hatinya sangat gembira mendengar perkhabaran Erman akan pulang. Dia menadah tangan mengucapkan syukur tanpa henti ke hadrat Allah kerana telah mengabulkan doanya agar Allah sembuhkan suaminya itu. Dia tersenyum penuh syukur walaupun kesakitan menghimpit di setiap inci tubuhnya saat itu. Sifat redha yang dimiliki wanita bernama Emneya inilah sebagai kunci ketenangan dan kebahagiaan jiwanya dalam menghadapi ujian Allah ini.

Mercedes Kompressor c200 meluncur laju membelah kota metropolitan itu menuju istana mewah milik Syed Hanief. Setibanya di hadapan rumah, Erman disambut meriah oleh para tetamu jemputan yang terdiri dari lembaga pengarah Permata Holdings.

Manusia yang melonjak riang adalah Ku Sarah Ellyna. Di dakapnya tubuh Erman sebaik sahaja Erman melangkah masuk ke dalam rumah sambil diperhatikan oleh mata-mata tetamu yang ada. Erman hanya tersenyum, tidak juga girang membalas pelukan tunangnya itu.

Emneya keluar dari bilik dan segera mendapatkan Erman. Namun Syarifah Nur Zalia memberi isyarat kepada Emneya supaya tidak mendekati Erman. Tetapi Emneya tetap ingin menyalami suaminya itu.

"kau ni memang manusia tak faham bahasa! hah rasakan!!" Syarifah Nur Zalia menarik kasar tudung Emneya menyebabkan Emneya terhuyung-hayang di hadapan semua orang.

"ma..neya nak salam abang..." rintih Emneya sambil tudungnya masih ditarik oleh ibu mertuanya dengan kasar sekali.

"kau ni betina tak tahu malu!! jijik aku tengok kau ni!!" satu tamparan hinggap di pipi mulus Emneya. Mek Jah cuba membantu Emneya.

"Mek Jah jangan masuk campur! nak kena jugak orang tua ni!!" Syarifah Nur Zalia geram pada Mek Jah yang sentiasa ingin membela Emneya.

Satu cairan panas berwarna merah mula mengalir dari hidung Emneya. Beberapa orang tetamu yang ada saling berbisik-bisik melihat satu lagi adegan antara menantu dan mertua. Darah yang mengalir dari hidung Emneya sedikitpun tidak mengundang rasa simpati pada Syarifah Nur Zalia malah terus menerus mengasari tubuh kecil Emneya.

Erman sekali lagi hanya berdiam melihat isterinya diperlakukan seperti itu. Marah masih membengkak di hatinya kerana kejadian sebulan yang lalu. Syahriz juga tidak kelihatan di rumahnya waktu itu.

Mek Jah semakin panik melihat darah begitu banyak keluar dari hidung Emneya. Syarifah Nur Zalia pula bagai dirasuk iblis terus menggoncang tubuh Emneya.

"jangan puan! man!! tolong neya man!! neya isteri man!!" Mek Jah merayu-rayu memanggil Erman mengharapkan simpati dan bantuan dari Erman. Namun Erman tetap kaku berdiri seolah tiada perasaan.

Emneya sudah terduduk lemah. Wajahnya semakin pucat. Darah yang mengalir kini semakin membuak deras. Darah yang cuba ditekup dengan telapak tangan Emneya kini menitis ke lantai. Akhirnya kekasaran bertubi dari Syarifah Nur Zalia terhadap Emneya terhenti tiba-tiba kerana satu laungan suara dari arah pintu rumah.

"stop it auntie!" Syahriz dengan berani melangkah masuk ke dalam rumah. Lagaknya seperti pahlawan yang datang menyelamatkan kekasih hati. Namun, ini bukan filem yang dibintangi Shah Rukh Khan, tetapi ini realiti kehidupan yang sedang tertancap kejam di hadapan matanya. Dia mengenali Emneya dan meyakini Emneya adalah wanita yang baik, dan dia seharusnya tampil membantu insan malang bernama Emneya itu.

Suasana sepi. Syarifah Nur Zalia memandang tajam ke arah Syahriz, begitu juga dengan semua mata yang ada, seolah sedang menanti butir bicara hikmat dari syahriz yang baru tadi menghentikan sikap kasar Syarifah Nur Zalia terhadap Emneya.

"tahniah man, kau dah sembuh. tapi kau jangan lupa, ada orang yang membantu kesembuhan kau, dan kau mesti ingat, Allah masih bagi ruang untuk kau betulkan apa yang tak betul sekarang ni" Syahriz berbicara jelas. Erman diam, namun telinganya mendengar.

"itu isteri yang kau perjuangkan dulu, kau masih ingat kan? kau dah berjanji tak akan sia-siakan hidup dia, tolong ingat janji kau man" Syahriz memandang Erman sambil jari telunjuknya diarahkan kepada Emneya.

"Mek Jah bawa neya masuk bilik ye" kata Syahriz. Dia seperti menguasai keadaan. Semua mata tertumpu padanya waktu itu. Mek Jah memimpin Emneya sambil menangis teresak. Terlalu kasihan dia dengan Emneya.

"aku tak nak kau menyesal satu hari nanti man" itu kata-kata akhir Syahriz sebelum dia melangkah meninggalkan majlis itu. Semua terkedu. Beberapa tetamu nyata bersimpati dengan Emneya, namun hanya mampu berdiam diri.

Erman juga kelu. Rasa simpatinya terhadap Emneya muncul tiba-tiba. Sebenarnya dia rindukan Emneya. Terlalu rindu dengan telatah comel isterinya itu. Tetapi dia seringkali tewas dengan rasa ego yang bertakhta dihatinya.

Satu yang bermain di minda Erman saat itu, wajah pucat Emneya dan darah yang menitis dari hidungnya kini bermain hebat di ruang mata.

"neya kenape.....neya tak sihat ke.............." hatinya bertanya sendiri..rindu bertamu lagi bersama manik jernih yang jarang sekali terbit di kelopak matanya akhir-akhir ini..

*bersambung*

19 comments:

hairil said...

peehhhh

kalo aku dokter tu...

aku sumbat buah pinggang datin tu ngn spanar!!

Grrrrrr!
Laaahaaaaaai.....syariz jd superman la plakkk....huahuahuahua....naseb dia x pakai mantel

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam deena..hampir trtitis airmata k.atie baca bab 6 nih!kasihannya neya...
Tahniah tuk mam Deena atas Anugerah yg di terimanya..pastinya kluarga brbangga dgn mama deena..

Iffah Nabiha Ahmad Jailani said...

kak deena, hati berbunga kembang bila nampak link bab 6 pena farhana di blog saya.. seronok sangat membacanya :')

suspen sungguh, nak tahu cerita seterusnya :)

tahniah kak deena.

p.s: kak deena, iffah ada masalah sikit bab penyertaan contest tu. syarat no.7 dan 4. macam mana nak buat ianya berlinkkan blog pena farhana? saya tahu macam mana nak letak. tapi tak tahu macam mana nak linkkan ia. :(

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Sabar jer hati membaca...

NURUL IZZA said...

SALAM KAK DEENA

kami alhamdulillah sihat2 selsema.xsmpt sgt nk kunjung kak deena..mssgt trhaxd.

tq 4 thinking of me *touching..sob sob*

Nurul 'Ain said...

xsabar nak tunggu pengakhirannya, kesian neya...:(

nurkass said...

salam deena..
tahniah akak ucapkan sbb dari part 1 until part 6,jln ceritanya berjaya meruntun hati pembaca..

nasib baiklah masih ada manusia yg berperikemanusiaan seperti syahriz..apalah kesudahannya..masih tak sabar menanti..huhu

sahromnasrudin said...

assalamualaikum..trime kasih atas penceritaan yg sgt menyayat hati ini..semoga kita ambil pengajaran

ummu said...

assalamualaikum Deena
wahh cepatnya,tadi masa akak buka pagi tadi,entry ni,akak tak sempat nak komen.
sekarang dah ke 9 ke akak?
teruskan menulis deena.akak tak sabar nak tau kisah selanjutnya.
memangd alam dunia realiti, watak suami seperti Erman ada akak temui.
dan watak isteri Emneya pun akak temui.
dalam dunia dah semakin canggih ini, masih ada insan yang memandang darjat sebagai halangan perkahwinan...

hamzah ian said...

alahai..

:: noremy anak rahmat :: said...

follow & blogwalking..

mehla jenguk blog ai..

salam kenal!(^_^)

sabri as sobar said...

tersentuh hati kasar sy kak bila bace citer ni.......chaiyok for enmeya part 7 kak....chaiyok2,x sbr ni,...

alifzikri said...

alamak.. bersmabung pulak... nnti dah ada part tuijuh,, inform ea...hehe

kella said...

hmmmmmmmm.... sambung lagi ya deena..
...

hmm.. moga neya kuat dan kuat.. moga ada happy ending..

thanks deena..

(apa agaknya khabar deena ku ini pula.. :)

kella said...

hmmmmmmmm.... sambung lagi ya deena..
...

hmm.. moga neya kuat dan kuat.. moga ada happy ending..

thanks deena..

(apa agaknya khabar deena ku ini pula.. :)

NOR ASMIDA ASMA MAMAT said...

salam..tolong sambung cepat2 citer nie...=)

Myfrin's story said...

Salam, deena. Wah...nasib baik ada watak Syahriz menjadi penyelamat. Kak pasti menanti sambungannya.......:)

armouris said...

info tentang buah pinggang di SIHAT SELALU - Kegagalan Fungsi Buah Pinggang

cun09 said...

salam deena...

setia menanti part seterusnyeee ^_^

**moge sihat**