11 May, 2011

Emneya (part 7)


Hatinya lesu dan letih . Namun Emneya sedar, itu bukan alasan untuk mengalah di pentas kehidupan. Kisah hidupnya yang telah bermula sejak dia lahir di dunia dan terpilih merasa sentuhan kasih seorang ibu bernama Mak Wa tidak harus berakhir dengan segala ratap kesedihan. Dia mahu pastikan matinya adalah sebagai suatu yang tidak sia-sia.

"Ibu..neya tak mampu tabah macam ibu..tapi neya doa..mudah-mudahan Allah berikan sedikit ketabahan ibu sebagai semangat neya teruskan hidup..neya rindu ibu sangat.." rintihan lirih dan sayu jelas kedengaran keluar dari mulut Emneya bersama linangan airmata rindu terhadap ibu tercinta.

Seperti biasa, Al fatihah dan surah Yasin dihadiahkan buat arwah ibu. Mek Jah terpukau dengan alunan ayat-ayat suci Al Quran dari Emneya. Begitu merdu dan sayu sehingga Mek Jah tidak dapat menahan sebak.

Mek Jah menatap tubuh kecil Emneya duduk berteleku di atas sejadah sambil terus mendengar Emneya mengalunkan kalimah-kalimah Quran.

Di hati Mek Jah, Emneya sempurna sebagai seorang wanita. Dikurniakan paras yang sungguh cantik, berkulit putih kemerahan, gebu dan mulus, mempunyai sepasang mata bundar ber alis lentik, berlesung pipit di pipi, berbicara selembut wajah ayunya, berperibadi tinggi dan sangat baik hati.

Erman sedang meniti satu kerugian besar kerana mensia-siakan seorang bidadari secantik dan sebaik Emneya. Bila dimarah, dia tunduk tanpa melawan, bila sakit menduga, mulutnya dibasahi zikir tanpa keluh. Bila difitnah, dia menadah tangan memohon kekuatan dan bantuan Allah yang Esa, bila dia melakukan kesalahan, dia begitu ringan hati untuk meminta maaf, dan sentiasa memaafkan orang lain.

Itulah Emneya, anak yang tidak jelas keturunan, atau lebih jelas lagi, anak terbuang. Namun, sahsiah dan peribadinya mengalahkan sesiapa yang sempurna dalam keluarga dan kehidupan.

******************************************

"mama nak man dengan sarah cepatkan tarikh kahwin" serius muka Syarifah Nur Zalia. Erman tidak menjawab.

"man dengar tak mama cakap ni?" tanya Syarifah Nur Zalia kepada anaknya.

"dengar ma.." jawab Erman pendek.

"mama nak tetapkan tarikh cepat, dalam minggu depan ni" tambah Syarifah Nur Zalia lagi.

"ha?" Erman tersentak dengan cadangan mamanya.

"kenapa nak cepat ma? kan dah bincang hari tu dalam tempoh 2 tahun tunang" kata Erman menunjukkan protes terhadap cadangan mamanya.

"ape salahnya cepatkan? mama tak kira, man dengan sarah mesti kahwin juga minggu depan ni, ma dah jumpe wedding planner, semua dah settle, man tak yah risau" jawab Syarifah Nur Zalia penuh yakin.

"what? decide without asking me??" Erman semakin tidak setuju.

"im your mum, and you are my son, i've made all decisions since you're kid right??" Syarifah Nur Zalia mula menunjukkan muka 'berkuasa'nya.

Erman mati kata-kata. Itu Syarifah Nur Zalia. Seorang ibu yang bertanggungjawab telah mencorak dan menentukan hidup Erman sejak kecil.

"malam nanti kita tetapkan tarikh kahwin, jangan balik lewat ye, mama tunggu kat rumah" Syarifah Nur Zalia beredar dari pejabat Erman.

Erman kelu. Hatinya kosong. Di benaknya kini cuma ada satu nama. Emneya. Dia sendiri keliru, tapi yang pasti, ada rindu buat Emneya. Dia kini di posisi sukar, meluahkan rasa rindu pada Emneya, pasti mengundang seribu kekecohan.

Memendam rindu pada Emneya, pasti dia yang sakit. Erman di jalan buntu. Di antara kemahuan ibu dan rindu pada isteri.

Tarikh perkahwinan telah ditetapkan, semua persiapan telah bermula. Sarah semakin sibuk menanti hari penyatuannya dengan Erman. Namun Erman sebaliknya, dia semakin keliru dan jelas tidak bersedia untuk berkahwin dengan Ku Sarah.

Hatinya meronta untuk berbicara dengan Emneya. Dia mencari kelibat Emneya di ruang dapur, namun tidak kelihatan. Hampir 10 minit mencari, akhirnya susuk yang dicari ada di depan mata. Tetapi, dengan pantas manik jernih menghuni tubir mata sebaik melihat Emneya duduk bersila di ruang bilik stor bersebelahan dapur sambil menjamah nasi berlaukkan ikan goreng sahaja.

Erman tewas dengan keegoan, rasa kasihan dan simpati pada Emneya merajai jiwanya saat itu. Dia segera mendekati Emneya. Rasa kekok kerana sudah lama tidak bercakap dengan Emneya lenyap sama sekali.

Emneya tidak menyedari kehadiran Erman. Erman duduk perlahan di tepi Emneya, isterinya itu ditenung penuh hiba. Dadanya terasa sebak sekali. Mungkin itulah kerinduan yang telah lama dia nafikan.

Emneya kelihatan pucat sekali. Melihat Emneya menyuap beberapa butir nasi ke dalam mulut menambahkan lagi sebak di hati Erman.

"neya..." Erman memecah kesunyian bilik stor itu. Begitu jelas getar sayu suara Erman memanggil nama Emneya.

"eh abang....maaf neya tak sedar" Emneya menjawab dan menguntum senyum sebaik melihat Erman.

"nape neya makan kat sini..?" Wajah Erman menahan sebak.

"abang ambik lauk lain ye.." Kata Erman cuba mengalihkan pandangan Emneya daripada wajahnya yang semakin tidak mampu menahan kesedihan. Sedih bila isteri sendirian begitu. Baru sekarang Erman terasa mahu sentiasa berada di samping Emneya.

"takpe abang...neya dah kenyang.." jawab Emneya sambil mengukir senyuman yang lebih lebar.

"neya...." lirih suara Erman.

"ye abang.." Emneya setia dengan senyuman terukir buat suami tersayang.

"neya tak sihat ye..?" tanya Erman.

"sihat bang...neya sihat.." Emneya berusaha menutup segala rasa sakit melalui senyumannya. Dia tidak mahu suaminya risau apatah lagi suaminya tahu keadaan dirinya waktu itu.

"abang minte maaf...abang banyak buat salah dengan neya..ampunkan abang ye.." mutiara jernih yang cuba ditahan tidak bertahan lama. Erman sendu dalam kata-kata. Ingin didakapnya Emneya namun belum berdaya.

"abang tak buat salah ape-ape dengan neya..." Emneya menyentuh tangan suaminya.

"abang jangan sedih-sedih..nanti abang sakit..bakal pengantin tak boleh sedih.." Emneya cuba memberi keceriaan walaupun sebenarnya hati jelas dalam kesayuan.

Saat itu sudah lama Emneya nantikan, dapat berbicara tenang dengan Erman walaupun situasi mereka sudah tidak seperti dulu lagi. Kini Erman bakal mempunyai isteri kedua dan Emneya harus akur dan merelakan Erman mencari kehidupan yang lebih baik.

"izinkan abang tebus semua kesilapan abang.." Erman menyeka airmata di pipi.

"abang janji tak akan biarkan neya sorang lagi" tambah Erman dengan mata penuh pengharapan.

"Syed Erman!!!!!!!!" Syarifah Nur Zalia sudah menanti di muka pintu dengan wajah menahan amarah.

"what do you mean by this acting???? are u crying Erman??? what a stupid man!" muzik kemarahan Syarifah Nur Zalia bermula lagi.

"menangis untuk perempuan tak guna macam ni?? dont be stupid Erman. Please!" kata Syarifah Nur Zalia bernada sindiran. Tiada langsung rasa senang terhadap Emneya.

"dont say anything! just get out from here and find your fiancee" Syarifah Nur Zalia memberi arahan.

"ma..." Erman cuba berbicara.

"now!!!!" lantang suara Syarifah Nur Zalia sambil jari telunjuk diarahkan ke ruang tetamu.

Erman bangkit perlahan dan sempat menyentuh tangan Emneya sebagai isyarat meminta diri. Erman menyeka lagi matanya yang masih basah.

**********************************************

Hari ini temujanji Syed Erman dengan Doktor Zaki. Erman menunggu Doktor Zaki di biliknya sementara Doktor Zaki merawat pesakit terakhir di bilik sebelah.

Tiba-tiba mata Erman tertumpu pada sebuah fail di atas meja Doktor Zaki. Tertulis namanya di depan fail itu.

"fail aku.." getus hatinya.

Dia segera mencapai fail itu dan menyelak helaian kertas di dalamnya. Semua proses perawatan dan perkembangan kesihatannya ada tercatat lengkap di fail itu sejak dia mula ditahan di dalam wad dan menjalani pembedahan.

Erman terus menyelak. Kemudian helaian seterusnya tertulis "Donater/penderma". Sudah lama Erman teringin untuk mencari siapakah penderma sebenar ginjalnya. Riang sedikit sebentar lagi dia tahu nama penderma yang budiman itu, dia berniat di dalam hati, sekalipun sukar bertemu muka, mengetahui nama pun sudah cukup memadai.

DONATER'S NAME: MRS EMNEYA ABDULLAH

AGE: 26

BLOOD GROUP: O Rh (D)

Jantung Erman seakan berhenti berdegup kala melihat nama yang tertera. Pandangannya berpinar. Sesak dirasakan.

"jika penderma mendermakan ginjal sewaktu dia masih hidup, semua sistem badannya akan jadi lemah dan kemungkinan besar dia tidak akan dapat bertahan lama" kata-kata Doktor Zaki sebelum dia menjalani pembedahan dulu masih jelas di telinga.

Erman semakin tidak dapat mengawal emosi. Dia segera keluar mencari Doktor Zaki.

"tell me, penderma nama Emneya tu isteri saya ke??" tanya Erman yang sudah berlinangan airmata.

Doktor Zaki terperanjat Erman tahu nama penderma sebenar. Doktor Zaki serba salah.

"tell me please" Erman merayu.

"ye..itu isteri tuan" akhirnya Doktor Zaki terpaksa memberitahu.

"ya Allah...." Erman menyentuh dadanya. Waktu itu, segala isi dunia sudah tidak bererti buatnya. Airmata semakin laju membasahi pipi. Baru semalam dia tengok Emneya duduk jamah nasi berseorangan.

"Ya Allah...............neya..................abang rindu neya..." kali ini tangisan Erman jelas kedengaran. Tangisan itu sebagai tanda dia bakal kehilangan Emneya buat selamanya. Emneya kini sakit, dan berjuang hidup sendirian meneruskan saki baki nafas yang ada. Erman pula cuma tinggal beberapa hari sahaja melangsungkan perkahwinan dengan Sarah.

*****************************************

Setiba di rumah, Erman berlari mencari Emneya. Puas dia mencari, tetapi tak jumpa.

"Mek Jah, neya mana?" tanya Erman.

"ada kat belakang, puan suruh basuh semua baju kat belakang.." jawab Mek Jah sedih. Erman segera ke belakang. Kelihatan Emneya duduk di atas lantai sambil membasuh. Erman berlari mendapatkan Emneya. Airmata sudah lama berguguran.

Di dakap erat tubuh Emneya. Emneya hairan dan terkejut.

"neya......" Erman menangis teresak-esak.

"abang nape ni......." Emneya bertanya hairan.

"nape neya derma..abang nak pulangkan balik...abang tak nak hilang neya.." tangis Erman semakin kuat. Emneya terdiam. Suaminya sudah tahu dia penderma sebenar. Erman teresak sambil menyentuh kedua belah pipi Emneya. Pucat wajah itu.

Erman mengucup pipi isterinya dengan tangis yang semakin hebat. Airmata Emneya pun sudah mula menitis. Dia tahu, ini mungkin waktu-waktu terakhir dia bersama Erman. Namun, dia ikhlas. Rasa ikhlas itulah yang memberi sedikit ketenangan pada jiwanya.

"neya......" Erman tiada daya berkata-kata. Dia hanya mampu terus mendakap, menyebut dan memanggil nama isterinya itu bersama selaut airmata yang tumpah.

Erman terlalu sedih. Dia tidak mahu lepaskan tubuh Emneya dari dakapannya. Rasa kesalnya menggunung. Rindu pada Emneya kini sudah tidak terluah dengan kata-kata. Airmata deras membasahi salju ruang pertemuan sayu mereka petang itu.

"neya jangan tinggal abang ye.." Erman berbisik sayu di telinga Emneya.

Emneya tidak mampu bersuara. Hanya airmata peneman suasana..

*bersambung..*

15 comments:

hairil said...

aduhaaaai......

kalo bole aku masuk dlm lappy aku ni.. da lama aku suap mulut datin ni ngn tin sardin...

*^%&^%&^$$$#@@!!

da la kerepooot.urat berselirat.tumit pecah.cuting x hot mana pn.blagak cun.

(aku rase tu la karektor fzkal dy..heee)


emneyaaa...sobbB....sOObb..sOb~

:(

Iffah Nabiha Ahmad Jailani said...

tengok je tajuk post terbaru.. yeayy!!! menanti sambungannya :)

Abd Razak said...

Assalamualaikum...


Tetap menunggu sambungannya..

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam deena...Bestnya dah ada sambungan EMNEYA...trtitis airmata k.atie baca episod 7 nie...bila la akan berakhir penderitaan EMNEYA....

nurkass said...

isk..isk..
alhamdulillah dah ada sambungan..
thanks deena..

sedih ngan nasib neya..kenapa erman lemah sangat dgn mak dia..grrr

tak tahan dengan komen hairil tu..hehe

TeacherNurul said...

isk isk~ T_T

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam deena..singgah lagi kot2 episode 8 dah kuar!bestnya citer EMNEYA nie....

Myfrin's story said...

Salam, deena. Wah, bestnya...! Erman dah tahu perkara sebenar. Suspen2.... Tidak sabar nak tahu cerita selanjutnya....:D

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

semoga kebahgiaan itu akan menjadi milik Emneya,akhirnya....dah xsabau nk tggu episode 8!!

Iffah Nabiha Ahmad Jailani said...

oohhh komen saya hilang :)

menanti sambungannya kak deena..... cepat sket :D

nurkass said...

aha..
hilang komen aka ari tu yek..

sedih ngan nasib emneya..tak sabar tgu next episod..isk..isk..

erkk..tak tahan komen si hairil tu..hehe

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

EEE..geram betul ngan Mak datin tue..ngonkong sangat anaknya si Erman.!Yg sianak lak tak tau nak kata TIDAK kat ibunya....

Iffah Nabiha Ahmad Jailani said...

Aik, dah ada balik...

cun09 said...

salam deena...

moga sihat dan dirahmati ALLAH ^_^

maaf amik masa yg lama bru leh baca part 7...setia tunggu part 8 ^__^

Naimah SiDiK said...

eeeeeeeeeee ...... x sabar nak baca nx story.. apa punya peel mak sebegitu..