24 October, 2010

Emneya (part 2)


Emneya terjaga dari tidur. Dilihatnya jam di tangan sudah menghampiri pukul 9 malam. Surau kecil di kawasan Taman Rekreasi Pelangi itu menjadi tempat persinggahannya untuk menunaikan solat maghrib tadi, langsung tidak sedar sejak bila dia terlelap.

"dah selesai agaknya" Emneya teringatkan majlis pertunangan itu. Hatinya sayu kembali. Hening malam menambahkan lagi rawan di hati. Namun hatinya harus kuat menghadapi semuanya. Dia sanggup merasa sakit asalkan suaminya bahagia.

Dia segera bangkit menuju ke bilik air untuk memperbaharui wudhuk dan menunaikan solat Isyak. Setiap hari dia tidak lupa untuk mendirikan dua rakaat solat sunat hajat. Itulah amalan dan didikan dari Allahyarham ibunya yang menjadi rutin setiap hari. Dia yakin, Allah maha mendengar setiap butir kata hatinya.

Banglo mewah 4 tingkat milik Syed Hanief dan Syarifah Nur Zalia tersergam indah. Penghuni di dalamnya sedang menikmati makan malam. Ku Sarah Ellyna,tunang Erman juga ada bersama.

"kenapa man tak makan?" soal Syarifah Nur Zalia setelah melihat Erman hanya menguis-nguis nasi di atas pinggannya.

"man kenyang lagi ma.." Erman memberi alasan. Hatinya waktu itu betul-betul tidak keruan. Dia bimbangkan Emneya yang masih belum pulang. Tekaknya langsung tidak dapat menelan walau sebutir nasi.

"sayang...u kenapa ni..?" soal Sarah pula.

"I ok, tak de apa-apa" jawab Erman ringkas.

"Ding dongg" loceng berbunyi. Erman dengan segera bangkit ingin menuju ke pintu tapi Syarifah Nur Zalia menghalang.

"man duduk, biar Mek Jah buka" arah Syarifah Nur Zalia. Erman patuh. Dia duduk kembali. Mek Jah bergegas membuka pintu.

"assalamualaikum Mek Jah.." Emneya memberi salam sambil mengukir senyum manis buat orang gaji yang sudah separuh umur itu. Tanpa menjawab salam, Mek Jah terus mendakap erat tubuh kecil Emneya. Mek Jah sedih dengan nasib yang menimpa Emneya.

Di usapnya kepala Emneya berkali-kali. Keletihan jelas tergambar di wajah ayu milik Emneya. Mek Jah sudah menganggap Emneya sebagai anak walaupun dia tidak pernah mempunyai anak, hati tuanya sangat mengasihi Emneya.

"neya dah makan?" tanya Mek Jah.

"belum lagi, neya lupa bawa duit pagi tadi, jadi tak dapat nak makan kat luar tadi" jawab Emneya lembut.

"ya Allah..neya tak makan lagi la ni" rasa simpati Mek Jah bertambah.

"Mek Jah! siapa tu?" laung Syarifah Nur Zalia dari dalam.

"err..Emneya puan" jawab Mek Jah. Erman yang mendengarnya sangat gembira. Dia tidak sabar ingin bertemu isterinya. Tetapi dia cuba mengawal ekspresi wajahnya di hadapan semua.

Mek Jah membawa Emneya masuk ke dalam menuju ke ruang makan. Masing-masing menyepi sewaktu Emneya menghampiri meja. Mek Jah segera ke dapur untuk mengambil satu lagi pinggan buat Emneya.

"Mek Jah buat apa ni?" tanya Syarifah Nur Zalia.

"ambilkan pinggan untuk neya puan.." jawab Mek Jah perlahan.

"ada saya suruh?!!" bentak Syarifah Nur Zalia.

"neya belum makan seharian ni puan, kesian dia" kata Mek Jah dengan nada rendah.

"Mek Jah, ini rumah saya! Mek Jah tu orang gaji je, jangan nak melawan cakap saya! simpan balik pinggan tu!" tajam mata Syarifah Nur Zalia ke arah Mek Jah.

"ma..biarlah neya makan sekali ye" Erman bersuara lembut memujuk mamanya. Hati Erman bercampur baur. Gembira, sedih dan kesal semuanya ada.

"man dengar sini, sekarang man dah jadi tunang Sarah, ingat tu" Syarifah memandang Emneya tajam.

"dah besar panjang, takkan lah tak reti cari makan sendiri kat luar tu" tambahnya lagi. Emneya tunduk.

"Betul cakap mama tu man" Syed Hanief yang dari tadi senyap akhirnya ikut bersuara. Dia menyokong kata-kata isterinya.

"tak apa Mek Jah.." kata Emneya perlahan menunjukkan dia beralah dengan situasi itu.

"maaf..neya dah ganggu semua tengah makan, neya masuk bilik dulu ye" Emneya berlalu sambil menundukkan sedikit badan melintasi ruang makan itu. Hati Erman menangis. Sebak menyelubungi hatinya. Dia tidak mahu Emneya diperlakukan begitu.

"tunggu Emneya!" langkah Emneya terhenti bila ibu mertuanya itu bersuara.

"engkau bawa semua barang-barang engkau turun, aku nak engkau pindah bilik sebelah stor kat bawah ni" perintah Syarifah Nur Zalia.

"ma!" Erman separuh terjerit. Terperanjat mendengar arahan mamanya.

"ma..neya isteri man, mama tolonglah jangan macam ni" rayu Erman.

"man diam! ini rumah mama, man jangan cuba lawan cakap mama" jawab Syarifah Nur Zalia tegas.

"abang izinkan neya pindah bilik..?" Suara Emneya tersekat menahan sedih.

"engkau tak payah berlagak jadi bini baik la! angkat barang engkau sekarang sebelum aku hilang sabar" suara Syarifah Nur Zalia tinggi. Erman terduduk lemah. Di hadapannya ialah Syarifah Nur Zalia, ibu yang kata-kata serta perintahnya tidak pernah diingkari oleh Erman.

Emneya melangkah perlahan menaiki anak tangga ke atas menuruti perintah ibu mertuanya itu. Dia menahan sebak waktu mengemas semua barang-barangnya. Bertambah sebak bila menatap potretnya bersama Erman yang terletak di tepi meja kecil bersebelahan katil. Dicapainya potret itu lalu dikucupnya lembut. Bahagia melihat wajah suaminya Erman.

Agak lama menatap potret itu, akhirnya airmata menitik tepat ke cermin potret. Emneya menangis lagi. Dikucupnya berulang kali dengan harapan rindunya terhadap Erman terubat. Namun sebaliknya, rindu itu semakin membuak.

Emneya sengaja berbaring di lantai yang beralaskan karpet walaupun katil ada di bilik kecil bersebelahan stor itu. Matanya dipejam. Badannya terasa letih. Tiba-tiba kedengaran daun pintu bilik dikuak.

"neya.." suara Mek Jah memanggilnya perlahan. Emneya segera duduk.

"neya makan ye.." kata Mek Jah sambil meletakkan sepinggan nasi berisi lauk dan air sirap di hadapannya. Perutnya memang terasa lapar, sejak pagi tidak berisi.

"terima kasih Mek Jah" Emneya menyentuh tangan Mek Jah. Emneya tiba-tiba teringatkan ibunya. Kasih sayang Mek Jah tidak ubah seperti ibunya dahulu. Rindu pada ibunya semakin kuat. Akhirnya dia memeluk Mek Jah sambil airmatanya berlinangan.

"dah..jangan nangis, neya makan ye" Mek Jah mengesat airmata di pipi Emneya. Emneya terasa seperti ibunya yang berada di hadapannya saat itu. Dengan perlahan Emneya menyuap nasi ke mulutnya. Tenaganya kembali pulih setelah menjamah separuh nasi. Dia tersenyum memandang Mek Jah.

**************************************

"awak ingat Jofri, jangan sampai ada orang yang tahu" kata Syarifah Nur Zalia perlahan.

"beres puan" jawab Jofri setelah faham dengan tugas yang baru diberikan oleh Syarifah Nur Zalia.

"tapi puan, Emneya tu saya tengok baik je, cantik pulak tu, kenapa puan tak suka dia?" tanya Jofri.

"saya bayar awak mahal-mahal bukan suruh tanya soalan tu!" jawab Syarifah Nur Zalia kasar.

"ok..ok puan, maaf" Jofri takut duit habuannya hilang. Dia segera meminta diri untuk melaksanakan tugas dari Syarifah Nur Zalia.

"ingat, saya nak hari ini juga" pesan Syarifah Nur Zalia.

"ok puan" jawab Jofri. 'ah..aku lagi suka kalau tugas untuk seribu Emneya' getus hati kecilnya.

Pagi itu Syarifah Nur Zalia sengaja mengarahkan Emneya keluar membeli barang dapur. Niatnya adalah untuk menjalankan rancangan jahatnya memerangkap Emneya. Jofri sudah menanti di suatu tempat tanpa diketahui Emneya.

Seperti yang dirancang, Jofri sengaja mengganggu Emneya dan berusaha merapatinya dengan berbagai alasan. Waktu itulah gambar mereka diambil dan dirakam.

Emneya pulang ke rumah dan merahsiakan kejadian itu. Dia langsung tidak mengetahui itu adalah rancangan ibu mertuanya sendiri. Syarifah Nur Zalia tersenyum sinis melihat Emneya yang sudah pulang. Hanya tinggal menanti kepingan gambar yang bakal menghancurkan hubungan Emneya dan Erman.

"assalamualaikum" kedengaran suara orang memberi salam. Mek Jah yang sedang menyiram bunga segera ke pintu pagar.

"waalaikumussalam..ye, cari siapa?" tanya Mek Jah.

"Emneya tinggal kat sini ke?" seorang lelaki muda bertanya.

"ye betul, encik ni siapa ye?" soal Mek Jah ingin tahu.

"saya Aril, kwn sekolah dan tinggal sekampung dengan dia dulu" jawab pemuda itu dengan ramah.

"oh yeke, mari-mari masuk dalam, neya ada, nanti Mek Jah panggilkan" Mek Jah mempelawa Aril masuk.

"terima kasih makcik, tak pe, saya tunggu kat sini je" kata Aril.

Selang beberapa minit, Emneya keluar menuju pintu pagar.

"Aril!" Emneya terjerit melihat sahabat nya Aril ada di hadapannya. Aril sahabatnya sejak kecil, bersekolah di tempat yang sama sehingga tingkatan 5. Selepas itu Aril melanjutkan pelajarannya ke luar negara kerana mendapat tawaran dan menerima tajaan biasiswa negeri.

"neya apa khabar? 8tahun tak jumpa ye" tanya Aril.

"neya alhamdulillah baik, Aril tahu mana neya duduk sini?" jawab Emneya.

"Aril pernah nampak neya naik teksi hari tu turun kat sini, Aril pun tinggal area ni juga, kerja kat sini" kata Aril.

"eh, panas ni, marilah masuk" pelawa Emneya.

"Emneya!!" Syarifah Nur Zalia yang sejak tadi memerhatikan mereka memanggil namanya keras.

Emneya tersentak. Dia tahu, ibu mertuanya itu pasti akan memarahinya. Apalagi sekarang dia sedang bercakap dengan seorang lelaki.

"oh..ini kerja engkau bila Erman tak ada ye!" Syarifah Nur Zalia sudah berada hampir dengan mereka berdua.

"ma..ini kawan neya duduk satu kampung" Emneya cuba menjelaskan.

"engkau ni memang betina sundal!" Aril terkejut dengan kelakuan Syarifah Nur Zalia terhadap Emneya. Sungguh dia tidak menyangka akan berhadapan dengan situasi itu.

"er, maaf makcik, saya kawan neya" Aril cuba menjelaskan.

"dah berapa lama engkau jadi jantan simpanan dia ni??" Wajah Syarifah Nur Zalia semakin bengis.

"makcik jangan salah faham, Emneya ni kawan saya, duduk satu kampung" Aril terus berusaha menjelaskan.

Tanpa diduga, Syarifah Nur Zalia menyentap tangan Emneya kasar dan menariknya masuk ke dalam rumah. Aril ditinggalkan dengan seribu tanda tanya dibenaknya.

******************************************

"apa semua ni?!!" suara Erman tinggi. Gambar-gambar Emneya bersama Jofri berselerak di lantai dapur. Emneya terperanjat tidak terkira. Dia masih ingat wajah lelaki yang mengganggunya hari itu.

"abang ingatkan neya jujur dengan abang, tapi rupanya neya buat macam ni kat abang" Erman menahan kemarahan.

"abang..dengar neya dulu" Emneya mencapai tangan Erman. Erman menarik tangannya kasar.

"abang salah faham.." Emneya cuba memberi penjelasan.

"salah faham apa? ni!! apa?!!" Erman menunjukkan video dia bersama Aril di hadapan pintu pagar yang dirakam dari jauh menggunakan handphone oleh Syarifah Nur Zalia secara senyap.

"ini salah faham neya kata? tergedik-gedik depan lelaki!" bentak Erman penuh marah.

"abang..neya boleh jelaskan semua ni, abang dengar neya ye" Emneya merayu.

"panggggggg" satu tamparan hinggap di pipi Emneya.

"abang tak nak dengar apa-apa lagi dari neya.faham!" Erman berlalu dengan kemarahan yang masih meluap. Hatinya sakit melihat semua gambar dan video itu.

"Ya Allah..ujian apa ni" rintih Emneya. Dia tidak berupaya menjelaskan apa-apa kepada suaminya. Kegelapan yang dirasakan sewaktu ibunya meninggal dunia, kini terasa kembali. Kesedihan menghiasi ruang matanya. Airmatanya yang mengalir sejak tadi juga tidak terasa kini semakin deras. "ibu.....neya perlukan ibu" Emneya teresak dalam rintihan sayu.

*bersambung..........*

11 comments:

ZihNuN FaTiN said...

gila kejam betina zalia 2...hmpph!

ttbe je emo...ngehehe~~

sahromnasrudin said...

tunggu episod seterusnya...

Nida said...

olorrr... bersambung....

Abd Razak said...

Salam...

Sabar menunggu sambungannya..

nurkass said...

huhu..sambung lagi..x sbr nak tau selanjutnya..

cun09 said...

salam dik ^_^

setia menunggu...seterusnyee...

hairil said...

makin kuang hajau da cite niii...!!

>:(

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

kasihannya nasib neya...diperlakukn camtu dia ttp sabar...harap2 mertuanya dpt balasan ke penyudah cerita...ngeee

Nadiah Sidek said...

mmg jadi masalah kalau mak bapak/mertua masuk campur hal rumah tangga anak2. susah kalau tak reti menilai yg mana kaca, yg mana permata

kella said...

(T_T)...

kenapa buat neya begitu....

alifzikri said...

erman, erman... kalau dah benci, bagilah neya kepadaku erman..
hehehe