22 October, 2010

Menara lagi


Bismillahirrahmanirrahim..

Sejak ada blog, baru kali ini saya tulis yang nampak macam isu politik. Tapi jangan salah faham, biasanya isu politik adalah isu semasa, jadi sebagai rakyat, masing-masing ada hak untuk meluahkan pandangan dalam setiap isu semasa negara.

Dalam bajet 2011, ada dibentangkan tentang pembinaan Menara Warisan, katanya mampu menjana pendapatan melalui sektor pelancongan. Mungkin betul, tapi tak cukupkah dua menara yang ada?

Bila saya dengar kos yang dianggarkan untuk membuat menara warisan itu sebanyak Rm 800 juta, rasa jantung ni macam nak tercabut dari badan! Bukankah ini satu pembaziran?

Kalau buat tu semata nak tunjuk kat dunia, Malaysia ni bravo dengan adanya menara warisan tu, tak perlu. Kita dah cukup gah di persada dunia dengan macam-macam mercu tanda yang ada. Kalau kata nak bagi peluang pekerjaan pada golongan menganggur, ada ke orang mesia ni nak jadi buruh buat bangunan menara tu? last2 orang indon juga yang untung.

Kalau kata nak bagi ruang dan prasarana untuk meningkatkan daya keusahawanan rakyat malaysia dalam bidang perniagaan, cuba tengok Suria Klcc, lot banyak kosong sebab sewa mahal nak mampus, tak ada orang sanggup bayar. Bankrup sebab bayar sewa je.

Orang yang datang pun just nak cuci mata je, jarang la yang nak angkut beli berdozen sebab semuanya mahal. Kalau rakyat semua kaya gila badak tak apalah. Pengalaman saya ke Suria Klcc, selama 2jam kat sana, 2 orang je saya tengok yang beli barang, tu pun mat salleh. Orang kita just tengok-tengok je, termasuklah saya!

Ok, mungkin dengan adanya menara warisan, Malaysia akan naik maju setapak lagi di mata dunia dengan melangitnya menara tu. Naik setapak di mata dunia, naik 1000 tahap dekat dengan kiamat!

Bangunan pencakar langit ni tanda kiamat. Memang dah nak kiamat pun ni, sempat lagi nak buat menara. Ironinya bonus kakitangan kerajaan dicatu, tapi nak buat menara harga 800 juta.

Kalau nak buat juga boleh! tapi tunggu sampai semua orang sabah TIDAK ADA yang hidup kais pagi, tak dapat makan, kais petang, baru dapat makan nasik satu sudu je, tu pun kongsi anak beranak!

Hehe, sabo-sabo..rilek..ni bukan entri emosi. Ini hanyalah pendapat peribadi saya, dan saya percaya untuk menjadi seorang yang matang dan rasional itu adalah dengan cara sentiasa MENGHORMATI setiap pandangan dan buah fikiran orang lain :)

Pro dan kontra itu biasa, kalau tak ada kontra, yang pro tak akan sempurna :) kerana itu pembangkang dalam setiap negara perlu sebagai cermin pada sebuah organisasi dan pemerintahan. (jangan kata aku lak tali barut pembangkang! huh)

P/s: cuti bersalin dah tambah, eloklah, tq PM..ngee (tapi aku tak pernah dan tak lagi nak bersalin.kah kah kah)

12 comments:

sahromnasrudin said...

salam..tahniah!!! suatu pendapat yang kritis dan kritikal..teruskan penulisan sebegini ^_^

Hamizah said...

betul, farhana..
nak kasi kat rakyat selalu ungkit2.nak membazir senang2 je..

kenapa jarang update blog skrg?

Ros Illiyyuun said...

Salam...

Cuti bersalin memang ditambah, tapi hadnya tetap 300 hari sepanjang perkhidmatan...

deena farhana said...

~sahromnasrudin~

erkk..kritis dan kritikal..heee

deena farhana said...

~kak hamizah~

deena sibuk sikit skrg kak, tu yg jarang update :)

deena farhana said...

~kak Ros Illiyyun~

ha ah, betul tu. at least, ada la advance rakyat nampak kat sana bila dia tmbah cuti bersalin tu..hehe clever

Nida said...

salam..

sangat setuju dengan pedapat ini.. apa2pun kenapalah cuti bersalin baru ditambah sekarang... rugi2.. hehe

My New Life Begin.. Be a good Wife, daugther , Eldest sister and Future Moms.. said...

yabah kan dik.. membazir nda bertempat..bnyk perkara lg yg boleh dibuat dgn duit tuh. katanya budget tu rakyat tp sket je pun peruntukan tuk rakyat. hmm

Nadiah Sidek said...

kalau buat menara tu hanya sekadar nak jadi gah, sia2 aje. org2 kat sini, tak kenal pun Malaysia (diorang tak pernah dengar & tak tau pun Malaysia wujud)...ni kan pulak menara2 yg ada kat Malaysia tu. Singapore yg lagi kecik dr Malaysia diorang tahu la

deena farhana said...

~kak Nida~

rugi ye..xpe, nti kak nida balik mesia, bslain satu lg kak..hehe

deena farhana said...

~kak izan a.k.a Puan Sufy~

tu lai tu kak..bagus bg sy tu duit..ngeh3

deena farhana said...

~kak Nadiah Sidek~

yeke xde yg kenal?? aduhai..xsgke lak..sedihnye Lincoln xkenal mesia..