01 October, 2009

Saya yang terlalu lemah (part 2)


Kembali menyambung coretan..mujurlah ada kelapangan..ni memang sah nak aku cerita semua watak..ok..tahun pertama di bumi mesir sangat memberi satu impak yg besar dlm diri saya..juga melakar memori yg sgt indah dlm denyut nadi saya..wah..mula dah..kwn2..jgn bosan ye dgn tulisan ni..manetau..ade watak anda dlm nih..haa..saya menjalani kehidupan fasa awal saya di mesir dgn perasaan yg bercampur baur..gembira, sedih, teruja..tp yg pasti saya bersyukur dpt jd penuntut Al Azhar..sesuatu yg pernah menjadi amat 'mustahil' dlm hidup saya..saya ta'jub dgn kekuasaan Allah..5bln pertama saya sgt gembira.sdh mula memahami zuruf disana.secara peribadi itu semua memberi kejutan dlm hidup saya. maklumlah..saya antara anak sabah pertama yg tiba2 masuk dlm situasi kehidupan seperti itu.mulanya agak kekok kerana rencah kehidupan saya amat berbeza sekali sblm ini. mujurlah ramai shbt2 yg memberi panduan dan tunjuk ajar. sepanjang tempoh tu..bila saja ada waktu terluang saya akan call keluarga di malaysia..semua nak call..pakcik makcik sanak saudara..wah2..mengada bkn main..blh dikatakan dlm fatrah tu saya gembira dan aktif disana..sehinggalah pada bln ke-7 saya buat pertama kali terasa ujian yg amat hebat menimpa diri saya..wah..memori ini sgt 'berbisa' sekali utk diungkap....kelincahan kaki saya menapak di setiap jalan dan lorong2 di mansurah terhenti apabila kesihatan saya mula merudum. awalnya, saya masih cuba untuk tidak kelihatan sakit..namun ksakitan yg namanya 'ujian' itu nyata lebih berkobar menunjukkan kehebatan..saya terjelepuk lemah setelah beberapa ketika menahan sakit semasa kuliah di dlm kelas..waktu itu saya terasa bernafas dimulut shj..sempat terdetik..ya allah..dah sampai 'waktu' ke ni....masa tu kat kpala saya kata..kalau memg masa saya dah sampai..saya mohon diberi keajaiban utk blh mendengar suara kedua ibubapa saya.hanya itu permintaan saya waktu itu. saya segera dibawa pulg kerumah..kwn2 dan ahli bait kata nak bawa saya ke mustasyfa tp saya menolak. saya minta utk berehat shj drumah..org yg paling setia menemani saya dlm kesakitan adalah kak azwin. saya amat terhutang budi dgn insan ini..dlm keadaan saya tak berdaya..tak mampu berbuat apa-apa, kak win lah yg menjadi anggota bdn saya utk dpt bergerak kemana shj. jg mkn minum dan ubat saya..bg mutiara kata berharga buat saya..kesakitan yg saya rasa waktu itu memg amat menguji saya. bisanya amat menusuk ke setiap rongga.sampai hati saya bertanya sendiri "ada apa dgn saya ini ya allah....?" kenapa kali ini sakit yg saya rasa amat berbeza sekali.sungguh...........kali ini terasa seperti bangkai bernyawa.lemahnya bdn tidak terkata.ramai shbt2 dtg menjenguk saya mberi smgt..terharu..sebak di hati hanya allah yg tahu...hari demi hari saya merasa tenaga di bdn saya sudah tiada. tp saya masih bertahan sendiri..akhirnya, keluarga saya di malaysia telah menerima perkhabaran kesihatan saya..papa menghubungi saya lewat telefon bimbit..bila dengar shj ucapan salam pertama..saya terasa sayu yg amat sgt. tp smgt saya juga naik waktu itu..lembut dan tenang papa menutur bicara..setiap patah adalah permata semangat utk saya..airmata jgn cerita lah..papa saya memg insan yg penuh saikologi..kerana itu bila shj dlm situasi demikian..apa shj yg terucap darinya sgt menyentuh jiwa..dimana nak cari ayahnda sebegini?.papa minta supaya saya tidak bertahan terus jika sakit saya melarat.katanya..papa dan mama tak ada mslh klupun intan kena tangguh pgajian.kita redha dgn semua ketentuan..nti papa tempah tiket balik ye..airmata saya makin deras mengalir.hati memg sgt rindu..tp tidak akan terlerai rindu ini jika pulangnya saya kerana kesakitan ini..saya menolak cadangan papa utk menangguh pgajian.permintaan saya, tlg terus berdoa utk anakmu ini pa..moga diberi seteguh kekuatan.kata2 smgt utk saya terus meniti dibibir tuanya...sesungguhnya waktu itu saya terasa amat dekat dgn keluarga..kata2 terakhir papa" seluruh ahli keluarga tumpu doa utk intan..doa kami utk intan tiada tepi dan hujung..papa bangga dengan smgtmu nak..." kata2 itu sgt terkesan dihati saya..saya perlu teruskan! itu kata hati saya...aduhh...lg lama tulis, banjirlah bilik saya nii...stop dulu lah..to be continue..

0 comments: