14 October, 2009

Usah lemah wahai hati..


Senyumlah wahai hati, walau lisan nyata merintih..tabahlah wahai hati, walau diri nyata diuji..sabarlah wahai hati, walau segala nyata menyakiti..tegarlah wahai hati, kerana Allah hanya menguji..

Letakkan lisanmu segalanya pada redha Khaliqmu, pasti 'di sana' Dia akan mengasihi..yakinlah pada janjiNya, jika tabah, sabar dan tawakkal adalah landasanmu..

Ya Rabb..terlalu besar nikmatMu pada sekalian hamba. diri ini mengerti, namun lemahnya diri ini..keluhan jua yang tiba..Jadikanlah diri ini pada sifat indah walau sekelumit teguh.

Senyuman yang terukir terlalu mudah goyah bila terhampar ujianMu..mengapa Ya Rabb..alangkah kerdil jiwa ini..sesungguhnya diri ini mendamba tabahnya seorang pahlawan selayaknya serikandi idaman..namun, mengapakah airmata jua yang bertamu..

Pasti. diri ini pasti akan mengukir kembali senyuman itu kerana diri ini yakin, masakan percaturanMu itu sia-sia? Ya Rabb..ujianMu yang luas terbentang meruntun hati dan perasaan, ku tadah dengan sepenuh redha..

Ya Rabb..jika ini hanya ujian mentarbiyah mental dan semestinya nurani, diri ini mohon berilah sejitu mental para pejuang agama,,jika ini ujian muhasabah, bantu diri ini untuk mampu melihat kekhilafan dan kelemahan yang ada..

Ya Rabb..sudah terlalu banyak diri ini meminta..masih layakkah tangan ini menadah padaMu? diri ini mohon dengan sejuta kehinaan dan kerendahan, agar masih bisa memgemis cintaMu..berikanlah lembayung maghfirahMu. Lindungilah perjalanan ayah bondaku ke tanah suciMu..

Ya Rabb..jika ujian ini adalah hamparan meniti sebuah kebahagiaan, Kau teguhkanlah hati ayahku juga bondaku. Berikan segenap kekuatan kepada mereka. Kau jadikan hati ayah bondaku selayaknya hati para solihin.

Ya Rabb..peliharalah ayah bondaku dari segala petaka, berkati ibadat mereka dan diri ini mohon..kembalikan mereka kepada kami anak-anaknya dengan iringan haji mabrur..kembalikan senyumanku ini kala menyambut kepulangan mereka..jadikan senyumanku ini laksana pelangi yang indah di jiwa buat kedua ayah bonda tercinta..

0 comments: