06 October, 2009

Rindu Rasanya..


Petang semalam, saya mengemas bilik..kotak2 atas almari tu saya bongkar, ingat nak buang mana yang xperlu. semuanya berhabuk.sdh lama xberusik. sedang asyik mengemas kotak, saya terpandang sesuatu. 'Karya farhana'.. saya lantas mencapainya dan mula menyelak helaian demi helaian..kenangan dulu menyapa minda..terus tersenyum sendiri. buku itu memuatkan karya2 saya masa dulu waktu sekolah rendah dan sekolah menengah..semua puisi, karangan, sajak dan cerpen2 itu satu masa dulu pernah diterbitkan secara cetak dan ada yg di siarkan melalui radio kerana menjadi johan. Saya masih ingat, waktu dulu kemana saja saya landing mesti stat menulis..paling byk tulis puisi lah..sajak. sampai papa saya warning, kalau gagal peperiksaan, AWAS! huhuhu...ya la..kegilaan menulis mcm2 waktu tu..tp saya mula buktikan sedikit demi sedikit bhwa menulis bkn langkah kearah kegagalan.saya teruskan menulis sajak dan saya kumpul dlm satu buku.
saya mula menghantar semua puisi2 saya ke syarikat majalah dan suratkhabar dengan bantuan seorang guru. Bulan seterusnya saya terkejut bila melihat ada puisi ciptaan saya di majalah minda pelajar dan New Strait times. hati girang bkn kepalang.biasalah, budak2 lagi kan masa tu.satu yg amazing la perkara2 mcm tu.huhu..pernah juga waktu darjah 4 kalau xsilap, ikut pertandingan menulis karangan tajuk keluarga bahagia dan makanan kesukaanku..jadi johan di RTM sabah.waktu kena umum nama saya jadi johan..lompat2 gembira..hadiahnya wang tunai Rm50..hepila, budak2 mcm saya waktu tu bkn senang dpt duit banyak mcmtu..melangkah naik sekolah menengah, timbul pula minat utk tulis cerpen. saya terus mencuba. cerpen percubaan pertama 'Mendung di Pagi Syawal' berjaya mendapat tempat utk terbit di sebuah majalah.. dan selepas itu, 'Syahadah Teratak Mewah' dan 'Ku galas impian ibu' juga mendapat tempat utk diterbitkan. menulis puisi saya masih teruskan waktu itu, tambahan lagi setelah ada deal dgn ketua editor slh sebuah syrikat penerbitan di mana karya saya yg terbit akan di beri komisyen.rasa bahagia dpt pegang duit hasil usaha sendiri.waktu tu saya sendiri akan ke Post ofice utk kirim karya2 saya.
keluarga saya kurang tahu sebab saya takut di marahi lagi. Agak banyak juga sajak2 saya yg terbit waktu dulu, di dewan pelajar, majalah minda pelajar,suratkhabar new strait times..juga di sabah daily..tapi bila masuk tingkatan 4, saya mula terhenti menulis. mungkin waktu tu byk komitmen lain dtg menjengah.agak lama juga saya berhenti..sampailah saya masuk maahad tahfiz sbh..kemudian pergi pula mesir..memang terhenti sungguh2. rindu sebenarnya tapi waktu dan kesibukan sgt mencemburui saya.
Tiba di mesir, sedang saya bersembang dgn sahabat saya, solehah, sambil membelek2 buku skrap beliau yg byk himpunan puisi2 di dalamnya, saya tersentak bila membaca puisi sendiri ada terlekat di dalam buku skrap sahabat saya itu. nak ketawa pun ada.terkejut pun ada..saya diam saja..tapi xtau mcmana satu hari dia bertempik dtg ke bilik saya bawa pen dan capai tgn saya kata"sain kat sini!" saya dlm keadaan terperanjat melihat tempat dia suruh sain tu kat sajak tulisan saya.lucu.tak pernah2 tulis sajak org minta autograf.kesian..panjang cerita tu..yg pasti saya masih ingat kata2 shbt baik saya itu.."tak sangka saye jumpe penulis sajak yg saya kumpul dlm buku skrap kat mansurah ni..duduk satu rumah lagi..hepinye" saya waktu tu malu, tau kenapa? sebab sajak2 saya yg dia lekat kat buku skrap dia tu sajak waktu darjah berapa tah..weii..taulah tulisan budak2..rasa masa tu kalau boleh nak EDIT je sajak2 tu..wahahaha. Terimbau kenangan tu semua, rindu utk menulis makin mekar di hati. nantikan dari cahaya blog saya selepas ini..akan saya nukilkan cerpen2 tulisan saya utk tatapan sahabat2 sekalian..insyaAllah..

0 comments: