29 April, 2010

Indahnya sakit


Bismillahirrahmanirrahim..


Hamparan badai sedang menjengah. Kudrat ini harus gagah walau hanya tinggal sekelumit tabah. Sakit bukan hanya badan merasa, tetapi seluruh jiwa hamba dan keimanan di cuba.

Jangan dicerlung renungan mata kala meniti pundak derita, itu dugaan. Sabarmu pasti ada perhatian. Tanganmu kecil, tiada daya. Namun kau punya hati bernama nurani, luruhkan keluhanmu bersama ketulusan kerana sinar bakal menanti.

Daku letih. Saban hari melewati hari-hari penuh ranjau. Bertahun merasa tubuh di injak dengan kesakitan, sangat mahu berkata, ini tiada apa. Hatimu saja yang tidak bisa ditarbiyah. Ayuh, bukakan matamu, lihatlah betapa dunia menghambat jutaan manusia ke lembah lebih siksa.

Kau hanya tegar di situ, melayan amarah sakit di badan dan jiwamu. Namun harus kau tahu, sekalian umat di luar sana dipasak dengan seribu rasa sakit, lapar dan derita tatkala bumbung kemanusiaan di lantun-lantun bak tiada harga.

Ya..ya..daku lemah ya Allah. Baru diuji begini, hati dan bibir mengaduh-aduh seribu bahasa. Ayuhlah, kini jihadmu tidak sebesar zarah, harus kau nilai jihadmu menuju jannah, yang menanti di hadapan lebih bertatah rona.

Akuilah, perjalanan kehidupan harus berencah bermacam. pekerjaan, keluarga dan teman itu juga rencah dunia. Harus kau sulam rencah itu agar menjadi sebuah kehidupan yang maha indah. indah di dunia, unggul di syurgaNya.

Terkadang jiwa hamba ini terasa lesu tidak terkata, itu tandanya hamba perlu menadah meminta padaNya yang maha kuasa. Selirat duka bukan bererti kau hina, tetapi tanda kau bakal mencapai bahagia.

p/s: saya kurang sihat, maka tulisan pun bermadah pujangga. hrp tiada yang menyampah..


26 comments:

nUr_Of_IsLaM said...

kak deeNa...terasa juga ain...huhu
baru diberi ujian yg secalit, tapi mulut asyik mengeluh...huhu...lemah2!!!
kak deeNa, thanx ye ats sume komen utk ain...ain nak jadi lebih kuat...biar rebah di pintu jannah, tapi layak ke, huhu...

Ummu Ammar said...

Salam dik deena..

Syafakillah..Moga tabah mengharungi dugaan dan kesakitan. Kalau sudi berkongsi, deena sakit apa yer?

Abd Razak said...

Salam..

Semoga cepat sembuh dan tabah dlm mengharungi ujian Allah..

Nadiah Sidek said...

smg diberi kekuatan menghadapi kesakitan & smg cepat sembuh..

cun09 said...

salam dik...

semoga tabah menghadapinya....ingat ALLAH sentiasa bersama kita ^_^

iqbalsyarie said...

Kak...tetap sabar dan tabahkan diri ya~

piewahid said...

salam farhana,
"inna ma'al 'usri yusro"
"fainna ma'al 'usri yusro..."

ismihairil said...

bila sedari diri disayangi..

langkah kaki ini semakin berani...



pujangga ni pon pOwer gak.. :P

cemomoi said...

sakit tanda Allah sayang, kalu kita sayang kat Allah ingatle Dia.. sakit mengingatkan kita kepada Allah

Nida said...

Allah sayang pada kita... diujinya kita untuk mengingatkan kita dari leka mengingati padaNya..

Werdah said...

Salam Deena.

Indahnya hidup orang Mukmin ialah bila dapat kesenanga dia bersyukur, bila dapat ujian dia bersabar.

Setiap kesukaran di sana ada kesenangan insyaAllah.

Semoga diberi kesembuhan, kekuatan dan keselamatan.

deena farhana said...

to nUr_Of_IsLaM,

slm ain..ye tu la..lemah sgt iman..xpe ain..yg pnting kita berusaha utk menggapai jannah itu..

same2, sbg shbt alam maya kena saling memberi n menerima..ain sntiasa dihati kak deena :) teruskn menulis ye...

deena farhana said...

to Ummu Ammar,

slm kak..

syukran awi..sy pesakit anaemia n kgagalan sendi. biasalah, nafas sbg hamba ni, sikit2 dah byk keluhan..tp sy redha..orglain lg ramai yg lebih tersiksa.. :)

deena farhana said...

to Abd Razak,

salam..

terima kasih :) moga Allah merahmati akhi..

deena farhana said...

to Nadiah Sidek,

thanks kak Nadiah..kiss pipi safiyyah tuk sy ye..

deena farhana said...

to cun09,

slm kak..

ye trm ksh.. :)

deena farhana said...

to iqbalsyarie,

insya Allah..thanks iqbal :)

deena farhana said...

to piewahid,

slm..

syukran.. :)

deena farhana said...

to ismihairil,

blh hantar gi sidang pengarang, mesti berdesup!

deena farhana said...

to cemomoi,

ye btl tu..moga setiap rasa sakit itu diiringi keampunan dr Allah..amin..trm ksh ye:)

deena farhana said...

to Nida,

ye..btl tu kak..trm ksh byk atas sokongan selama ni.. syg kak Nida, moga terus tabah dperantauan :)

deena farhana said...

to Werdah,

wslm kak..

ye insya Allah..moga hendaknya begitu..trm ksh atas kata2 dan doa dr kakak..deena pasti sgt menghargainya.. :)

melatidaisy said...

salam alaik akak..

semoga terus mekar dalam jambangan cinta Allah..sy tau akak seorg yang kuat dan tabah..syafakillah :))

salam sayang dan salam rindu dari melatidaisy..sesungguhnya ukhwah ini amat bernilai..fi amaanillah daaiman :)

ZihNuN FaTiN said...

syafakillah...akak pasti boleh mengharungi kesakitan itu..=)

ummumishkah said...

get well soon dear!

Honeyz said...

salam kak intan ^_^

alahai.. sakit ke.. cian akak.. =( syafakillah.. moga cepat sembuh ye...

tp kan kak, dalam sakit2 tu, bakat bermain kata2 pujangga akak tetap terserlah ;)