06 July, 2010

Baca sebelum dibaca


Bismillahirrahmanirrahim..


Pertamanya, nak publish award-award yang saya dapat dari teman-teman. Maaf, baru berkesempatan nak publish :)

Ini dari Saudara Abd Razak, terima kasih :)

Ini pula dari adik melatidaisy tersayang, terima kasih dik :)

Ini pula dari Sist Tinie yang manis, terima kasih kak :)

Yang ini pula dari Kak Imun yang cute, terima kasih :)

************************

Entri hari ini khas untuk teman bloggers dan visitors blog saya yang begitu baik hati sudi berteman dengan saya. Titipan ini saya buat untuk mereka yang kadangkala sapaan mereka tidak kira di ruangan komentar, chatbox, YM dan emel saya belum mendapat respon.

Pertamanya, saya betul-betul minta maaf mungkin ada sahabat-sahabat yang menyapa saya, saya belum respon dan mungkin ada yang saya terlepas pandang. Saya begitu kagum dengan beberapa teman bloggers yang teliti dalam mengendalikan blog mereka, contohnya membuat update yang konsisten, menjawab semua sapaan pengunjung tanpa ada yang terlepas sama ada komen mahupun chatbox mereka. Saya betul-betul kagum.

Prinsip saya, sebelum orang membaca segala isi dalam blog saya ini, saya akan membaca entri orang lain terlebih dahulu. Bila saya berziarah ke blog teman-teman, saya luangkan masa agak lama untuk sekali round baca blog teman yang baru di update dan lakarkan komen.

Setelah itu baru saya akan update blog saya. Biasanya teman-teman yang kerap datang ke blog saya dan selalu setia membaca semua entri saya, saya akan pastikan saya mengikuti blog mereka secara daily. Penama top commentators itu antara blog yang saya follow hampir setiap hari kecuali blog ust iqbal kerana saya ada masalah untuk masukkan link blognya di bloglist saya, jadi saya selalu ketinggalan bila ada entri baru. (saya pun dah pening macamana nak buat)

Tapi memandangkan dia selalu meninggalkan komen di setiap entri saya dan bawah entri dia letak recent post, so saya boleh la tahu. Tapi selalu juga ketinggalan. Haihh..sabar je lah.

Ok, di ruangan chatbox pula, saya sudah lama tidak membalas atau menjawab semua sapaan pengunjung, tetapi saya akan pastikan saya berziarah kembali ke blog mereka dan saya sedikit terkilan bila tidak dapat menjawab mereka yang tidak meletakkan link di nick mereka, melainkan nick yang saya kenal dan tahu milik siapa.

Sebelum ni saya baca request dari beberapa orang minta saya tulis cerpen. Huahuahua..terbaru ni nick orkid kat chatbox tu, sampai tulis huruf besar supaya saya baca request dia (i think they are sabahan members) nak suruh saya publish cerpen juga. Ok orkid, noted. Saya telah membacanya. Adeh la...kang aku publish cerpen tu, muntah orang baca..kwang3x

Ok, saya ni simple, orang datang blog saya, follow blog saya, komen entri saya, so, saya PASTI akan follow back blog dan ikuti entri mereka. Mereka link blog saya, saya akan link blog mereka, tetapi, nak minta maaf, ada juga blog mereka yang saya tak dapat nak add! aduhh, yang ni memang saya tertekan betul! tak tau lah mana silap. Macam blog ust iqbal tu lah, satu lagi blog kawan seorang lagi ni, 'loading error'.

Adeh, nak ceritanya mula-mula saya tau dia link kan blog saya, saya pun nak link kan lah blog dia, lepas tu keluar word "loading error"! mati-mati saya ingat network saya yang problem, duk refresh2, alaaahaiiii, rupanya dia memang boh sendiri word tu...haihhh, nak je sepak2! huhh

Tapi memang saya tak boleh nak add blog dia, saya pun tak tau lah kenapa. Mungkin sungai Nil tak bagi lalu kot..huahahaha..yela, blogger ni duduk mesir, jauh..blog pun tak reti la nak lalu sungai Nil..wakakaka..apapun, terima kasih banyak-banyak sebab dia selalu ikut blog saya. Terharu. (T_T) Saya pulak selalu tak ikut blog dia..aaaaa!! dah la nama dia ada kat top commentators! adehhh la..nak je suh dia buat semula blog supaya boleh link..wakakaka..hampeh nye deena :P

Ok, sebagai membalas kesetiaan beliau mengikuti Pena saya, dan saya pulak tidak konsisten mengikuti pena nya :P, saya jemput semua datanglah ke blog dia, dia baru je buh follower, so, jadilah follower dia, siapa follow dia, dapat seorang sebijik DSLR!! cepaaaaaaaatt! follow blog ni LOADING ERROR

Seorang lagi yang begitu setia mengikuti Pena saya, saudara Tajnur. Komen-komen dia di setiap entri saya sangat ilmiah dan saya hargai setiap dalil yang dia utarakan. Saya betul-betul teringin sekali nak baca entri-entri dia, tapi blog nya kosong. Tak tahulah bila dapat baca entri dia. Hehe..

Dan..Sekalung 'thank you' buat semua teman-teman baru Pena yang mula menghiasi ruang komentar, Sahromnasrudin, Zulkbo, Hasrul Nizam, Pn kartini, Sakina, Muslimah, penjejak maya, NICK IRFAN, kak Imun, kak zue, Miss XYZ, dan semua yang mungkin terlupa nak sebut, terima kasih banyak, moga ukhuwah kita berpanjangan.

Salam mahabbah lillah :)

22 comments:

Unknown said...

Mengapa dari dulu akak panggil saya ustaz?huhu...
takpe..akak tak bace pun takpew,sbb entry2 saya mmg bosan-bosan..hehehe
Gelaran ustaz dan realiti..

Ni latest post saya!- Latest post:Masalah wanita dan Facebook

Ibuhani said...

salam ukhwah dr ibuhani..............:)

Melatidaisy said...

salam alaik ukhtil habibah,

tajuk entri ni macam saspen je kak..hehe

thanks utk akak sbb selalu singgah dan tinggalkan komen di blog bilah..rase sgt bersyukur dgn ukhwah indah ni.. ^_^

semoga kak deenaku diberkati sentiasa :)

terokai seni said...

sibuk layan bola kot... kang ada lagi ayam mati nih

hairil said...
This comment has been removed by the author.
hairil said...

sebijik dslr ye...


ehemm!!(sambil potong bawang nk wat kek keju)



ada2....pakat2 mai....isi borang tapisan tuk kenal pasti warganegara

zulkbo said...

Salam..
aikkkk..nama saya pun ada erk?
terima kasih ingatkan saya..
moga anda selalu sihat dan ceria

Abd Razak said...

Salam...

Terima kasih kerana sudi menerima award dari saya..:)

sahromnasrudin said...

blog ustazah ini hebat, konsisten dan berkarisma..walau sesibuk manapun sy, insyaAllah akan sy pastikan tak terlepas utk baca entri baru kecuali ari sabtu ahad coz byk antiviti luar yg perlu dilaksanakan..klu weekdays, saya pasti kan menjengah..syabas atas blog ini :-)

econpolics said...

kekeke,,,,xtahan yg kat "nak sepak" tu,,,

cerpen xbez,,buat la SAJAK ke,,PUISI ke,,,,huuu

Unknown said...

wah! baca pnya baca last sekali ade jgk nama sy! wah! terharu btol! thnkz kak! eh! tetiba pggl kak plak? umor brapa? sy 20 msti awak tua lagi ni.... ape2pun thnkz ye! :)

kella said...

salam perkenalan! salam singgah dan berjalan2 ke sini! :D
ku juga mahu mengikut kamu ni... terus selepas ini dan selanjutnya..

keep in touch! :)

econpolics said...

kekeke,,,,xbaik nak sepak2,,,,

light 0F happiness said...

salam kak deena

ukhwah fillah.. :)

Unknown said...

Aik?rasanya pagi td saya dah komen dah...

XYZ said...

membaca jambatan ilmu =))

XYZ said...

membaca jambatan ilmu =))

deena farhana said...

to iqbalsyarie,

sbb kak rs awk layak je jd ust..ok ape...


to Ibuhani,

u are most welcome ibuhani :)


to melatidaisy,

wslm adik ku syg..same2...kak pun happy ade ukhuwah dgn bilah..saaayang bilah :)

deena farhana said...

to cemomoi,

ehehehe...hrp holand x ayam mati la :P


to Mohammad Hairil bin Abdul Rahim,

bakk d90! :P


to zulkbo,

same2 :)

deena farhana said...

to Abd Razak,

sama2 :) trm ksh juga atas award nya :)


to sahromnasrudin,

eh xde la..blog sy ni xde ape pun..byk merapu..mekasih sudi follow :)


to LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN,

eheheh..word sepak tu bkn membawa maksud nk sepak sgguh...huuii..xkan nk sepak sgguh...marah kang mak dia..igt senang ke nk branak ni..sy senang2 lak sepak...huahahaha :P

deena farhana said...

to NICK IRFAN,

same2..sy tua lg..pggil kak deena je :)


to Kella,

slm kenal juga buat kella, ok..noted..we oredy being frend! :)


to light 0F happiness,

wslm dik sakina..barakallahu feek :)

deena farhana said...

to iqbalsyarie,

sudah ust...komen pertama lagi..


to MissXYZ a.k.a Abaikan,

betul tu :)