09 November, 2010

Allah ada di mana?

Bismillahirrahmanirrahim..

Baru ni saya sembang-sembang kosong dengan seorang kawan. Kawan tu bukan Islam. Tiba-tiba saya rasa sembang kami tu bukan kosong lagi bila dia tanya "in Islam, u call the god Allah right? where is he now?" (korang nampak tak word 'he' tu? dia ingat Allah tu lelaki agaknya)

Dalam kepala saya mula dah mencongak-congak. Dia ni nak saiko dan kempen aku masuk kristian ke? kemudian dia kata "dont worry, i just wanna know more about Islam"

Saya pun dengan besar hati mengukir senyum yang paling comel. Comel konon. Perasan tak habis-habis la ko ni deena. :P

Kemudian, saya jawab soalan dia, bila saya jawab Allah tidak dimana-mana, tiba-tiba dia datangkan satu maksud dari potongan ayat Quran ni "kemudian Allah bersemayam di atas arasy".

Perghh..siap bawa ayat Quran lagi wehh..means dia baca tafsir Quran, motifnya, mungkin nak buat research kot.

"you told me just now Allah is no place. can you explain me the meaning of this sentences?" Serius gila muka dia. Huuuhh....si deena pun tarik nafas panjang-panjang le :P

Beberapa minit dia cuba provoke saya dengan potongan ayat tu. Dia kata Quran sendiri cakap Allah di atas arasy, maknanya Allah ada tempat. (bukan main lagi dia ni..siap dengan mimik muka yang kalah profesor)

Saya terpaksa minta masa untuk jelaskan maksud ayat tu, sebab kalau tak minta, dia je yang conquer bercakap. Haih..

Maksud dari ayat 'di atas arasy' tu adalah sebagai simbol kekuasaan dan keagungan Allah swt. Allah swt tidak mengambil tempat. Apabila dikatakan Allah itu di atas arasy, maknanya Allah mengambil tempat. Semua yang mengambil tempat ini menunjukkan dia berhajat kepada sesuatu.

Apabila berhajat kepada sesuatu, maknanya dia bersifat lemah. Maka ianya amat mustahil bagi sifat-sifat Allah.

Bila ada orang tanya saya Allah ada dimana? Allah tengah buat apa? nabi adam kahwin ada pelamin ke tak.. biasanya saya tanya balik, ko tengah demam kapialu ke? demam kapialu memang otak senget sikit.

Terus kata saya hampeh lak..aku yang hampeh ke, soalan korang yang hampeh ni...lagi2 kalau orang yang tanya tu orang Islam..memang saja dia cari pasal tanya soalan tu. Huh.

20 comments:

Unknown said...

1st time dengar demam kepialu...haha

Saya belum berpeluang untuk bercakap dan berdebat lagi. Moga2 dimurahkan dengan idea dan disuburkan dengan hikmah dalam berdakwah. huhu

Anonymous said...

salam kak deeNa, tahu x...da juga ditanya soklan dari non muslim tapi waktu tue dah jawab sampai last still dia xpuas hati, saya senyum je...hehe...nak kene perbanyakkan ilmu lgi nie...tapi saya nak berkongsi suatu soalan...Semalam saya ditanya...kamu fikir Allah dah tentukan atau belum result kamu? Kalau Dia xtentukan lagi maksudnya...Allah nie x Maha Mengetahui la. Tapi kalau Allah tahu dan jika dah tertulis kamu gagal dalam exam final nie, buat apa kamu berusaha?...jom kongsi jawapan...

sahromnasrudin said...

salam..saya jarang bergaul dgn org bukan melayu / islam...kejiranan saya, pekerjaan saya, sosialisasi semuanya dikelilingi dgn org Islam..cume dulu pernah kjer sekejap dgn bos bukan Islam..tapi, dia amat menghormati Islam..mmg lum pernah lagi diajak berdebar cenggini

terokai seni said...

yang last tu memang soklan hampeh dari orang islam yang hampeh

yang pertama tu soklan para paderi le tu

ainhany said...

salams Deena,

Syukur dan tahniah deena berjaya mnjawb ikut nas dan logik.Meraka bijak memanipulasikan AQ sbb terjemahan AQ adalah mnggunakn bahasa kita yg mudah dipahami tetapi ada makna tersirat..

IIS institusi NGO yg pnh mmgnjurkan kursus perbandingan agama harus kita mnfaatkan peluang ini...muga diri kita tak bisu lagi.

terima kasih atas perkngsian ini

ong ong kedek kedek said...

Salam ziarah...

Sabar kak he3

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

Allah di langit, istiwaa di atas Arsy dan ilmu-NYA di mana mana..

Firman Allah Ta'ala yang bermaksud:
"Sesungguhnya Tuhan kamu itu Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam hari, kemudian ia istiwaa (bersemayam) di atas 'Arsy".(Al-A'raf :54).

Rasulullah SAW pernah mengajukan pertanyaan kepada seorang budak perempuan milik Mua'wiyah bin Al-Hakam As-Sulamy sebagai ujian keimanan sebelum ia dimerdekakan oleh tuannya yaitu Mu'awiyah :

Artinya:
"Beliau bertanya kepadanya : "Di manakah Allah ?. Jawab budak perempuan : "Di atas langit. Beliau bertanya (lagi) : "Siapakah Aku ..?". Jawab budak itu : "Engkau adalah Rasulullah". Beliau bersabda : "Merdekakan ia ! .. karena sesungguhnya ia mu'minah (seorang perempuan yang beriman)".

Beriman kepada Allah Ta'ala adalah satu daripada rukun iman yang enam yang wajib tetap dalam hati seseorang tanpa becampur syak dan keraguan.Beriman dengan kewujudan Allah Ta'ala ialah dengan mengiktiqadkan Allah dengan iktiqad (pegangan) yang jazam (pasti dan tetap) bahawa Allah Ta'ala yang mencipta dan mentadbir semua benda dan perkara dalam alam ini (rububiyyah), Dialah yang berhak disembah (uluhiyyah), Dia memiliki nama-nama yang agung (asma' al-Jalal)dan mempunyai segala sifat kesempurnaan (sifat al-Kamal) dan Maha Suci dari sifat-sifat kekurangan (Asma' Allah dan sifat-sifatnya).

Kewujudan Allah Ta'ala bukanlah sebagaimana kewujudan alam yang huduth (baharu) yang menerima perubahan, permulaan dan kesudahan, kerana zat dan sifat Allah adalah qadim (tiada permulaan) dan baqa' (tiada kesudahan).

Bagi menjawab persoalan di mana Allah Ta'ala, berbalik kepada dalil al-Qur'an dan Hadith di atas dapatlah dinyatakan bahawa Allah Ta'ala istawaa di atas 'arasy-Nya yang tinggi (Dzat Allah istiwaa/bersemayam di atas 'Arsy-Nya yang sesuai dengan kebesaran-Nya, sedangkan ilmu-Nya berada dimana-mana/tiap-tiap tempat tidak satupun tersembunyi dari pengetahuan-Nya).

Imam Malik apabila ditanya "Bagaimana caranya Allah istiwaa di atas 'Arsy ?. Beliau menjawab :

Artinya:
"Istiwaa itu bukanlah sesuatu yang tidak dikenal (yakni telah kita ketahui artinya), tetapi bagaimana caranya (Allah istiwaa) tidaklah dapat dimengerti, sedang iman dengannya (bahwa Allah istiwaa) wajib, tetapi bertanya tentangnya (bagaimana caranya) adalah bid'ah".

LeeAneem said...

salam ziarah kak Deena....
teman penah gak bedebat ngan org cenggini...org islam gak...tk kuasa nk layan

deena farhana said...

~iqbalsyarie~

biar betul baru festime dgr word demam kepialu??

deena farhana said...

~Nurul 'Ain~

wslm ain..erm..klu kak deena, soalan tu lebih kepada nk provoke umat Islam, xpe, nti kita bincang ye.. :)

deena farhana said...

~En Sahromnasrudin~

oh yeke..nice bos tu ye..klu sy jumpa org mcmtu, mmg sy respect sgt :)

deena farhana said...

~cemomoi~

mmg hampeh

deena farhana said...

~kak ainhany~

deena terlalu lemah lg kak dlm hal2 mcmni, apapun, kita cuba buat yg terbaik.. :)

deena farhana said...

~HASRUL NIZAM~

hehe..suruh sabar mcm kak mgamuk like gorilla lak :P

deena farhana said...

~b.r.u.t.a.l.s.o.l.o~

nice touch :) sy membacanya dgn khusyuk..terima kasih..ada masa nti sy give feedback :)

deena farhana said...

~LeeAneem~

wslm :)

slmt dtg aneem..tu la yg jd bengang klu yg bertanya tu org islam juga..saja nk cari pasal. mcm da xde keja lain..

Nadiah Sidek said...

eh, ada ke org Islam tanya benda2 gitu? (2nd last paragraph tu) mcm saje buat main2 je..berani sungguh

kella said...

terima kasih deena.. dan juga brutal solo di atas tu..terima kasih..

:)

deena farhana said...

~Kak Nadiah Sidek~

ade je kak, mmg da xde keje.sajela tye soklan camtu

deena farhana said...

~kella~

same2 kella.. :)