03 November, 2010

Kita raja

Bismillahirrahmanirrahim..

Pehh..temberang je tajuk tu. Mana ada kita raja, just hamba ok. Tajuk tu saja saya letak sebab saya mau bicara dalam konteks diri, bukan soal keagungan. Yang agung dan yang paling atas itu Allah. Tiada tara.

Saya pernah rasa sakit kerana terguris dengan kata-kata manusia. Tapi, kalau mau kesah betul apa orang lain cakap, kita akan tambah sakit. Lalu, ambil jalan mudah, biarkanlah. Jangan lah cepat sangat melatah dengan benda-benda remeh.

Contoh benda remeh apa?

~ "better i study clever-clever before i be stupid person" ~ Woiii, grammar haru-biru! kalau tak reti cakap, jangan mengada-ngada nak cakap! geli tau dengar..

~ "aku nak corak bunga kecil-kecil, cantik.." ~ eeeeee ko niii, cerewet btol laa, kalau dah memang gemuk, pakai apa pun still nampak cam badak sumbu laa, hishh

~ "kesian dia, aku nak tolong.." ~ ko ni, kalau ye pun baik hati sangat, jangan sampai badan sendiri binasa! ko tu pun nyawa-nyawa ikan, berlagak nak tolong orang pulak! hih. tak paham aku!

Remeh temeh ke semua tu? muahaha. Contoh lebih kurangla. Kalau manusia yang angin selalu sejuk, mesti dia kata "tak apelah", "biarlah", "abaikanlah"....dsb.

Kalau manusia yang jenis 'hangin' camana? Kompom..lebam luar, lebam dalam. Kalau lebam luar tak pe lagi, boleh hilang, kalau lebam dalam? ingat sampai mati la. Dendam tak ingat akhirat.

Saya pernah mengalami tiga situasi remeh atas tu, and..to be honest, saya selalu kata dalam hati "biarlah". Saya rasa itu jalan yang terbaik. Malas woo mau panjang-panjang cerita (tapi tu tidak menunjukkan saya baik ya, jangan harap. Hangin gak saya ni)

Saya cakap inggeris, orang hentam. Saya cakap another language, pun kena. Kata tatabahasa tunggang langgang, tunjuk pandai.

Saya buka blog ni pun kena juga. Saya tiada facebook pun kena, saya tiada nuffnang pun kena juga. Ya, saya memang bukan seorang yang kreatif mencipta ruang untuk menjadi seorang bisnesswoman.

Kamu ada facebook, ada nuffnang, just go on. Jadikan blog mu tempat meraih succes, saya tiada langsung masalah dengan itu. Dalam kata lain, saya biarkan kamu bebas dengan kehendak kamu, dan saya bebas dengan kehendak saya.

Saya tiada kerja. Itu kenyataan. "why not u create some space to earn money? u have your blog, creatiflah sket" kawan saya pernah cakap macamni dengan saya. Bukan saya tak nak terima advice dia, tapi...hmm..kalau mulut jahat mesti jawab "ni blog aku, suka hati mak bapak kucing aku la!" (pinjam words kawan.. :P )

Bagi yang selalu 'beralah' dengan benda remeh temeh ni..tahniah sebab anda sudah menunjukkan yang anda boleh pupuk rasa sabar dalam diri.

Point yang saya nak cakap, sabar ada batasnya even terhadap benda yang remeh ni. Dari hal sekecil zarah la banyak memberi kesan pada karektor dan pembawaan sikap kita sehari-hari. Saya dan anda semua ni raja. tak percaya? Lihat pada tubuh anda, andalah raja pada kerajaan diri anda. Punya otak dan hati untuk mengemudi tampuk pemerintahan dalam diri.

Kalau orang kata anda berlagak, perasan baik, macam badak sumbu, abaikan dia. Teruskan pemerintahan hatimu kerana dia tidak berhak mengganggu gugat corak pimpinan kerajaan dirimu kerana kau adalah RAJA.

Hidup mesti terus, dunia tetap berputar meski dirimu dalam belenggu kepayahan. Atur langkahmu terus ke destinasi impian. Jangan putus asa :)

8 comments:

Unknown said...

nice ! Kita raja~ heee

sahromnasrudin said...

salam farhana..keywordnya adalah aku menulis untuk diri sendiri kan???

econpolics said...

uhik,,,

trasa sikit2 kat nuff tu,,,hahaha,,,,

dulu masa bukak blog tu,,kawan sy kat um yg rekemen nuff ni,,,kat boleh buat duet byk2,,,

sekali,,hammpeehhh,,,sy buat pun as penyeri,,,

dat's rite my fren...depend on ourself how n which way we manage our blog,,,

Nida n' Hanafi said...

kadang2 manusia ni memang suka cakap lepas.. tapi hati depa tak berniat.... apa2pun kita yg dengar ni sakit telinga..hehe

Abd Razak said...

Salam...

Ya kita kena sentiasa berwaspada dengan apa yang keluar atau yang kita tulis kerana ianya boleh menguris perasaan orang..

Nadiah Sidek said...

akk pun takde nuffnang jgk. ehehe..

deena farhana said...

~iqbalsyarie~

yeah..kita raja! hehe


~en sahromnasrudin~

ya..betul :)


~Lokman~

xpe lokman..ok nuff tu..sape yg ade bolehla manfaatkn sebaiknya..tp sy mmg xpndai sgt..hehe

deena farhana said...

~Kak Nida~

ha ah kak..biasalah mulut org kan..kdg deena pun xsedar mulut ckp smbrg je..hehe


~us Abd Razak~

betul tu..kena hati2 selalu bila ckp dgn org..


~Kak Nadiah Sidek~

samela kite kak :)