27 March, 2010

Aduhai mTest..


Bismillahirrahmanirrahim.


Selesai sudah menduduki mTest ke-2 pagi tadi. Ramai calon pendidik yang saya jumpa, berbagai bidang dan aliran, ada yang bakal jadi guru Matematik, Sains, Bahasa Inggeris, Bahasa Melayu, dan sebagainya. Namun soalan mTest tetap sama kepada semua bakal guru.

Pulang ke rumah, mama saya tanya "macamana? boleh jawab?" saya hanya mampu senyum. Senyum untuk apa saya pun tidak tahu..yang pastinya saya ter'migrain' menghadapi soalan-soalan mTest yang sungguh tidak terduga oleh saya.

Ok, soalan mTest ada lima komponen/bahagian:

1) INSAK (Inventori Sahsiah Keguruan)
~yang ini soalannya berkisar tentang sahsiah. Bagi saya, agak senang sebab dia berpandukan akal logik dan pertimbangan rasional kita sebagai bakal guru. Kira oklah, dapat jawab semua.

2) KUANTITATIF
~Ini pula soalan matematik. Ya Allah ya Tuhanku...terkejut saya tengok soalan dia. Ada kawan cakap soalan kuantitatif senang saja..tambah, tolak, bahagi, darab je dia cakap. Makk aiii, mana ada la. Semua soalan mantap punya! saya rasa macam soalan Add Maths je..dulu spm saya cukup-cukup makan je matematik ni. Bayangkanlah, waktu tingkatan 5(2001), matematik saya haru biru, inikan pula sudah hampir 10 tahun tinggal! allahummasolli A'la Saidina Muhammad..sabar saja lah.

3) BAHASA INGGERIS
~yang ni pula soalan bahasa London la, apalagi. Erm..yang ni boleh la juga. Baiki kesalahan grammar. Tapi, haru biru juga sebab emosi dah terganggu oleh soalan Maths yang sangat membahagiakan.

4) ANALITIKAL
~Haaaaa..yang ni lagilah. Allahu Akbar...saya ingat soalan Maths saja yang menggeradak jiwa, rupanya soalan yang ni lagi bravo!! soalan ni duk putar belit nama, bilangan, angka dan sebagainya di dalam satu-satu fakta. Ini lebih kurang bentuk soalan dia:

"siva, rashid, lim, nana dan linggam telah mengikuti ujian 2 subjek dalam satu masa iaitu sejarah purba dan sejarah moden"

~Lim dan seorang lagi pelajar telah mendapat gred A dalam subjek sejarah purba.

~Gred Siva dan nana lebih rendah dari C dalam subjek sejarah moden.

~Tiada pelajar yang mendapat gred B dalam subjek sejarah moden mendapat gred lebih tinggi pada sejarah purba.

~2 orang pelajar lagi mendapat gred lebih rendah dari pelajar yang mendapat gred D pada subjek sejarah moden.

Soalannya, SIAPAKAH YANG MENDAPAT GRED E PADA SEJARAH PURBA DAN LEBIH RENDAH DARI GRED B PADA SEJARAH MODEN??

Haaaaaaa. Beginilah lebih kurang soalannya, tak ke hebat tu. Biji mata saya sikit lagi terbeliak nak cuba fokus setiap fakta. Mak aihh..amazing. tu contoh soalan je. Ciptaan semata-mata. Jangan duk jawab plak. Pening nanti. Semua soalan analitikal macam tu. Mana tak keluar habis migrain saya! Otak saya ni, memang susah kalau soalan pusing-pusing macam tu. Aduyai. Saya hanya mampu pegang kepala. Ada beberapa soalan tu, saya dah tak mampu baca, masa pun dah tamat, saya baca bismillah...terus bulat pada kertas jawapan OMR tu. kui kui kui...soalan pun dah tak larat nak tengok. wahahaha. Hebat deena farhana, jawab soalan tak payah tengok soalan, dah tau jawapan..huahuahua

5) VERBAL
~ ini komponen soalan yang last. Ini kira ok juga lah. Takde lah susah sangat, cuma otak saya dah semput masa last-last tu..mata pun nampak bintang-bintang dah. Saya go on je jawab. Masa tu saya rasa mata saya dah tak nampak tulisan pada soalan, buka spek, sapu-sapu mata, kot2 terlena, pakai balik spek..tang tu juga..huhu

Apapun, semua soalan saya jawab, takde yang saya tinggal kosong. Beres je semua. Soal betul atau tak, itu belakang kira. hehe. Kalau ada rezeki, dapatlah masuk KPLI, takda rezeki, cuba lagi tahun depan dan ter'migrain lagi sekali. hehe :)

12 comments:

ismihairil said...

len kali curik psp budak kecik tu...

tuk isi msa 'lapang' msa exam...

kih3x..

tajnur said...

Assalamualaikum
Janganlah ukhtie risau mengenai mTest2 ni, krn secara formally semua mrk ni layak dan mempunyai peluang. Bkn semua yg hadir tu, boleh jawab ttp yg pentingnya jgn biar ruang kosong dlm kertas soalan. Zmn skrg guru/ustazah kena tunjukkan kecemerlangan (talmizon)dan kalau boleh ada sentuhan ajaib (مسة سحرية ) krn taulah pelajar2 skrg tak serius nak kejar pengetahuan. tapi apa2 pun persiapan diri kita yg penting, alangkan Rasulullah saw pun perlu diancam oleh Allah SWT spy berjuang melumpuhkan sistem pertahanan musuh sepenuhnya barulah dpt tawanan dan ghonimah (Surah AlAnfaal:67). Maknanya nak dpt sesuatu benda kenalah usaha sungguh2... Wallahualam

deena farhana said...

to ismihairil,

psp pun dh rosak..huhu

deena farhana said...

to tajnur,

sy xrisau pun psl mtest ni..biase2 aje lah..ade rezki, adelah...xde, cuba lg kan.. :)

nahmy said...

assalamualaikum..

syukran jazilan atas kunjungan ke blog marhaen saya tu. pasal mtest plak...semoga berjaya semuanya

iqbalsyarie said...

aduh...susahnya nak komen~huuhu

Nadiah Sidek said...

hahaha...rasa mcm nak ketawa guling2 baca entry deena ni :D. baru tau mcm mana soalan2 mtest tu. rmai je kwn2 akk ambil mtest..akk tak teringin lak nak cuba nasib sbb tak minat jd cikgu..eheh. takpa la deena..ada rezeki ada la tu :)

Honeyz said...

salam kak ^_^

hehe, saye pun cam kak nadiah katekan tu, trase nk ketawa guling2 je bace n3 kak intan yang satu ni... tp tahankan jela.. control ayu dan sopan lg.. =D

mm, soalan maths tu membahagiakan ye kak? hehe..cian akak.. tp tula, soalan analitikal tu lagi2 'membahagiakan'.. pening sy nk phmkan contoh akak bg tu.. paham pun satu hal, nk kasi jwpn lagi2 ntah terjawab ntahkan tak.. hehe.

"Hebat deena farhana, jawab soalan tak payah tengok soalan, dah tau jawapan..huahuahua" - hehe, xleh tahan saye bace ayat akak ni.. xpe2, akak memang hebat pun ;)

apepun, ade rezeki x ke mana kan kak.. akak dh pn cube wat sebaik mungkin ikut kemampuan akak.. dah usaha, jadi ni tinggal doa n tawakkal jela ye.. apepun keputusannya, itulah yg terbaik wat akak.. saya doakan terbaik wat akak ^_^

deena farhana said...

to nahmy,

waalaikumsalam..

sama2..trm ksh doa dr saudara tu :) trm ksh juga sudi jenguk blog sy.. ^_^

deena farhana said...

to iqbalsyarie,

haa...susah ke..ok2 xyah komen. nti awk plak yg migren. hehe

deena farhana said...

to Nadiah Sidek,

huhu, jgn guling2 kak, nti safiyyah pon ikut guling gak..hehe..thanks sudi doakn..kalo xdpt pon ok gak..heeeeeee

deena farhana said...

to Honeyz,

emm...hani pon nk guling2 gak ke...huhu..jaaangaan..nti tkejot org2 UIA tengok..hehe

apepun, thanks so much hani sudi doakn n dtg blog kak ni...

big hugs for u haniii!!