01 December, 2009

Sukarnya bicara soal hati



Entri ini sebagai renungan. Moga ada manfaat untuk saya dan sahabat semua. Hati kita ini sentiasa berbolak-balik. Amat sukar sebenarnya mengemudi hati, penguasa dalam kerajaan diri kita. Sejauh mana kita mampu selami hati sendiri dan hati orang lain, itu persoalan yang sangat halus dan sukar dirungkai dek kata.

Saya akur dengan rencah dunia, ada waktu harus merasa sakit dengan rencam manusia. Semuanya mahu kelihatan diri itu hebat. Kadangkala hati tidak setulus bibir dalam berkata. Itu kelemahan kita, manusia yang hanya berpangkat hamba.

Wajar untuk kita renung-renungkan, usah bicara soal hati insan lain jika hati sendiri masih samar-samar dimana berada. Usah menilai orang lain jika diri belum seagung Rasul junjungan.

Dia kata, hatinya ikhlas. Benarkah ikhlas? dia pula kata, hatinya tulus. Benarkah tulus? Sukar. Kita hanya mampu meyakini hati sendiri semuanya baik agar kebahagiaan tetap di hati. Terkadang, hati milik saya ini rasa letih. letih untuk merasa. Ah, tetapi bukankah itu berbunyi putus asa?

Harus tegar. Rasa sakit di atas derita insan yang disayangi anggaplah sebagai tarbiyah buat hati yang selalu longlai. Biarlah. Relakan segalanya. Ujian tarbiyah buat hati itu indah sebenarnya. Kita harus yakin, mendung bukan selamanya.

Kawan saya kata, hati ini umpama racun. Bisanya sangat hebat bila dikemudi oleh akal durjana. Hati juga tempat di mana letaknya sebuah ego. Bila ego menguasai, hati tidak akan mahu untuk muhasabah diri.

Sukar untuk mengkhilaf diri atau menginsafi diri. Terasa diri itu benar selalu. Tiada berbuat silap. Saya sangat hairan, mengapa kita suka mencari salah orang dan amat sukar mencari salah sendiri?

Kata orang pula, DONT JUDGE THE BOOK BY THE COVER. Benar itu. Saya sangat setuju, boleh saya tukar? JUDGE THE BOOK BY THE CONTENTS. Bunyi macam lain pula.*kening berkerut*

Saya menulis entri waktu ini pun, saya sendiri kurang pasti hati saya sekarang itu 'gimana'..yang pasti, sekarang saya tengah berusaha untuk mengikhlaskan diri. Bila kita ikhlas, bahagia itu milik kita.

Walau sukar untuk dibicara soal sekeping hati, saya doakan moga hati saya dan kalian semua tergolong dalam kalangan hati-hati yang tulus.

0 comments: