21 March, 2010

Facebook..


Bismillahirrahmanirrahim..


Hari ini, saya meluangkan masa untuk 'blogwalking', banyak entri dan post hebat dan mantap yang di publishkan di setiap blog.

Dalam banyak-banyak tajuk entri, saya tertarik dengan tajuk 'Facebook milik yahudi,yang kita sokong kenapa?'

Tajuknya menarik sebab saya rasa rata-rata bloggers menggunakan laman sosial itu, tidak termasuk saya. Saya mempunyai sebab tersendiri kenapa saya tidak menyertai laman itu. Mungkin juga ada peristiwa sedih yang membuatkan saya tidak ingin pun membuka atau menggunakan facebook.

Tetapi, saya tidak ingin mengulas apa-apa sehingga menampakkan facebook itu haram. Bagi saya, tiada salah hendak menggunakan laman itu kerana jika kata facebook yahudi punya, blogspot ini pun asal usul pengasasnya dari yahudi.

Tetapi, memiliki laman blog, Facebook, friendster dengan niat yang baik seperti berdakwah, itu tidak salah. Apa yang penting, dimana ada perkara yang dirasakan tidak elok tentang facebook, friendster, my space dan sebagainya itu hendaklah kita hindar agar tidak mendatangkan fitnah dan dosa.

Susah juga sebenarnya saya nak sentuh bab halal haram ni sebab saya sendiri pun masih cetek ilmu. Jika ingin benar-benar tahu, rujuklah kepada yang sepatutnya dan elakkan dari membuat spekulasi mendadak tanpa usul bicara.

Ada ke orang Malaysia sertai facebook dengan azam menyokong yahudi? Saya rasa tiada. Jikalau ada, benda itu memang sah dah jadi haram.

Jangan pula lepas ini ada yang hentam blog saya lagi ye. Ini hanya coretan saya, boleh sama-sama beri pandangan. Tetapi, berilah pandangan cara dewasa kerana saya yakin, kita semua ini masih dalam proses belajar :)

9 comments:

Abd Razak said...

Salam..:)

Terima kasih ziarah ke blog saya..

Jika usaha dakwah diolah dengan bijaksana, sama ada melalui laman web, internet, facebook dan blog, ia boleh meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap Islam. Namun jika ianya digunakan tidak mendatangkan manfaat sedikit pun pada kita maka ada baiknya kita tinggalkan.

FdausAmad said...

sis,
cool..

Nadiah Sidek said...

ustaz hasrizal & ustaz zaharuddin ada ulas pasal ni kat website diorg sblm ni

Unknown said...

salam kak~saya pun ada facebook dan saya sendiri tak rasa ini isu baru.Memang terang lagi disuluh,banyak sgt benda2 yg dtg dari Yahudi kita guna.huhu...lets say if any Muslim come out with other alternative,why not sy delete accout Fb sy.Tp masalahnya,ada ke...huhu

deena farhana said...

to Abd Razak,

ye betul tu..mmg byk pun benda milik yahudi yg kita dh guna, tetapi ianya xjd mslh jika kita gunakan utk sebarkn ilmu n berdakwah..

trm ksh atas ulasan..slmt dtg ke blog sy yg x seberapa ini :)

deena farhana said...

to Fdaus Ahmad,

hi bro..emm...nampak kak hot ke? hehe..u are most welcome :)

deena farhana said...

to Nadiah Sidek,

ye..ade dlm blog diorang.. :)

deena farhana said...

to iqbalsyarie,

btl tu dik..jom kita buat rangkaian alternatif utk kita chalenge fb ni..nak tak? :)

Honeyz said...

Salam kak intan...

pasal penggunaan fb ni, tula, dah banyak yang kupas.. termasuklah ustaz2.. n ustaz2 sendiri pun ramai je yg de akaun fb..

ikut logiknye, xkanla ustaz2 yang arif dalam ilmu agama nk buat sesuatu yang menyokong yahudi lak kan.. sama jugak dgn yg x sampai status ustaz/ah.. pn sy rasakan xde Muslim/ah yg guna fb ni dgn niat dan azam nk sokong yahudi...masing2 punye sebab tersendiri, tp bukanlah utk sokong yahudi.

yup, sedar x sedar, nk kate pasal yahudi, sbnrnye byk je produk yahudi kita guna.. tp tula, tgk jugak mcm mane kita gunakannya.. kalau kita dpt manfaatkannya ke arah kebaikan, alhamdulillah.. jgn sampai terjadi yg sebaliknya dahla.. ringkasnye, baik buruk penggunaan fb tu sbnrnye bergantung pd si pengguna tu sndiri, mcmmane dia guna laman sosial tu..

ape yg buat saya tertarik bace n3 akak yg kali ni, kat part ayat akak yg ni : "...rata-rata bloggers menggunakan laman sosial itu, tidak termasuk saya." akak mesti leh agak kan sbb ape saya tertarik ngan ayat ni? hehe, banyak btol persamaan kita kan kak.. saya pn tiada akaun fb, mcm akak juga ^_^