22 March, 2010

Kenapa saya tiada Facebook


Bismillahirrahmanirrahim..


Entri ini saya buat untuk menjawab pertanyaan yang ada dalam chatbox saya, merangkap kesinambungan dari entri sebelumnya tentang facebook.

Rasa kelakar pulak baca tulisan dari nick 'sahabat2mu ya deena'..Allahu Akbar..wahai sahabat saya, 'kawe dok wi khedit ko yahudi, tapi wi khedit ko mu la, bia mu kecek banyok dale ni! huhu..jangelah maghoh...'saya tahu, ramai juga sahabat saya yang tidak bersetuju dengan facebook ini, seterusnya kurang selesa dengan entri dan pandangan saya tentang facebook.

Ingin saya nyatakan di sini, bukan setakat facebook saya tiada, twitter, my space, friendster, dan yang seangkatan dengannya juga saya tiada. Saya cuma ADA blog ini sahaja.

Secara peribadi saya melihat laman-laman ini tidak kurang juga memberi impak dan kesan negatif terhadap pengguna. Bagi yang menjadikan laman tersebut sebagai arena untuk misi dakwah, alhamdulillah ianya sangat baik.

Seperti yang saya katakan di dalam entri sebelumnya, saya tidak ingin pun buka atau create akaun facebook sampai bila-bila kerana saya yakin, jika saya ada facebook, mungkin saya akan tersalah guna laman itu kerana sebelum ini FACEBOOK lah laman yang telah mencipta tragedi ngeri dalam hidup saya dan keluarga.

Tragedi apa, tidak perlulah saya tulis. Bagi saya, facebook, twitter dan sebagainya itu tidak haram, tetapi harus diingat setiap benda ada baik dan buruk, pro dan kontranya.

Begitu juga dengan laman-laman sosial ini terutamanya facebook kerana saat ini kita menyaksikan betapa rangkaian ini sedang GAH di persada dunia.

Jika ada yang berpendapat facebook haram kerana milik yahudi, saya memahaminya kerana jika dipandang secara global fungsi rangkaian itu sendiri, sebenarnya saya tidak menolak bahawa ada misi terselindung yang dibawa oleh sang zionis.

Tetapi, dengan adanya penda'ie dan pendakwah yang mampu melaungkan jihad Deen melalui facebook ini, kenapa tidak? moga dengan jihad yang dibawa, ada insan yang beroleh hidayah.

Apapun, saya faham. Setiap orang punya pandangan dan persepsi sendiri dan setiap dari anda berhak untuk memiliki pandangan. Cuma, ini saranan saya, bertebaranlah dan lakukanlah apa sahaja menurut mata hati anda, namun pastikan PERJALANAN HATI anda tidak sesekali mengubah kedudukan ALLAH sebagai yang UTAMA.

P/s: saya ada impian, nak buat satu rangkaian maya untuk challenge facebook. Ada sesiapa nak join venture? emm...i think Iqbal want to join me, right? ;)

13 comments:

Unknown said...

Yaaaaa...nak join!nak join!tapi masalahnya kena tunggu saya ambik kursus IT la sbb sy buta IT.haha

deena farhana said...

to iqbalsyarie,

yaa...jom blaja IT!! ^_^

Anonymous said...

saya dah ada fb, sekadar utk mencari kenalan lama... klu betullah kewujudan fb tu utk mengumpul data2 manusia, mmg mereka berjaya. bayangkanlah kenalan yg dah berbelas tahun terputus hubungan pun kita boleh cari dgn mudah jer. moga diselamatkan kehidupan kita dunia dan akhirat

Nadiah Sidek said...

nak tahu jgk tragedi ngeri tu...huhu..

deena farhana said...

to fa10,

mmg mrk dah berjaya..kita je yg xsedar.. :(

deena farhana said...

to Nadiah Sidek,

erk...kalo sy cite...adela org nak tembak sy nih...

Honeyz said...

salam kak intan ^_^

"kenapa saya tiada facebook" - tajuk yang sgt menarik ^_^

akak, ramai ek against kupasan akak ttg x join fb? xpe2.. saya tetap kat pihak akak.. sbb saya pn xde fb n segala yg seangkatan dgnnya tu (fs,ms,hi5,twitter,etc).. n smmgnya sy juga langsung x ingin punya laman2 sosial begitu..

saya selalu juga ditanya kenapa x join fb.. dah 'berjuta' invitation dr kwn2, tp semuanya hampa dan kecewa dgn penolakan saya.. sampaikan de yg siap offer nk tlg buatkan... mcmla saya xleh je nk buat sndiri.. hehe..

klu nk tulis sbb kenapa sy x join fb.. rasanya baik lg saya tulis kt blog sy sndiri drpd tulis kt sini kan? hehe. ringkasnya, sbb saya tak berminat. full stop. puas diajak, puas dipujuk, sy tetap dgn pendirian sy xnk create akaun utk semua tu. cukupla sekadar blog je yg saya ada =D

buat fa10, smmgnya laman2 sosial terutama fb banyak kumpul data2 manusia.. survey yg dibuat pun membuktikan ramai x sedar yg privacy mereka seoalah2 tiada. sekalipun dibuat private, cuba fikirkan bagaimana pula dgn pihak atasan itu sndiri? mereka pasti tahu...

erk kak intan, apela tragedi ngeri yg sampai de yg nk tembak akak kalau cite? adeh. seram jadinye. sy tertanye2 juga, tp kalau tu risikonya, xpayahla cite kak. x sanggup saya kehilangan akak..

mm, akak jage diri baik2 ye.. n big hugs for u sis! ^_^

deena farhana said...

to honeyz,

one thing yg kak suka sgt dgn hani ni sbb tiap kali drop komen, xpernah tulis sebaris je...rajin sgt...im appreciate it.. :)

wah...ni org famous ni, siap ada yg offer nk buatkn fb lagi :) apepun, kak mcm tu la...kurg minat gak dan yg paling utama, fb melakar memori pahit dlm hidup kak.

reason yg lain n sampingan tu, fb ni la laman yg xreti hormat privacy org. seme sebok nak tau status org buat ape.

hehe...pd yg ade fb jgn mrh...sy kn dh ckp..fb pun byk klebihannya..pd sesiapa yg mggunakan fb sbg arena n pentas dakwah, sy tak berbelah bagi utk menyokong anda!!

thanks hani dah dtg sini:)

Nurul Izza said...

salam deena...

tajuk yg bgs bila didebatkan.huhu
tp..ada pro n con jugak benda2 mcm ni.

utk sy, facebook sy mmg akaun suami.sy mmg tiada akaun namun sharing dgn suami.apa2pun.. terpulang pdindividu..(apa nk cakap neh..) =))

btw, slam kenalll

Honeyz said...

famous? xdela. biase je. yg offer nk buatkan tu adik2 junior kt sek dulu. hmpr 10 thn diam x dgr khbr, br2 ni drg dpt jejak sy kt ym. teruja gakla. tp tula, dua2 pn duk 'bebel' (hehe) gakla mula tu, katenye susah sgt nk jejak semula, puas cr kt fb n fs, tp x jumpe. akhirnye tanye kwn2 batch sy yg de fb, cmne nk cntct sy.. tu yg dpt jejak semula ikut ym ^_^ tp tula, drg bisingla duk kate "kalau de fb kan senang".. hehe

hormat privacy? hehe, ntahla kak. cm saya sndiri, mmg jenis berahsia, jd x berapa kasi info saya kat org. pasal status duk buat apa tu, ha, tu pn atr sebab sy x rajin nk de akaun fb.. yela, sekali letak status, hbs semua yg add leh tau. pd sy, status ttg apa sy tengah buat, biarlah sy je tau, xperlu la sampai pi kasitau kat ramai2 org.. =D

erk akak.. hehe, segan plak akak kate g2. sy ni tiap kali drop komen, x pernah tulis sebaris je ek? ntahla.. x retila nk tulis pendek2 ni.. hehe

deena farhana said...

to NURUL IZZA,

hi kak..emm..kak ni yg duk nebraska skali ngan kak Nadiah gak kan..slalu gak tgk pic kak kat blog kak Nadiah :)

psl fb ni..masing2 ada their own opinion, mcm sy, sy xde fb..tp sy xkata haram nk guna fb.. :)

salam ukhuwah utk kak, thanks 4 coming here :)

deena farhana said...

to Honeyz,

kalo kak nk bls komen hani ni..tpksa bfikir pjg...(ape nk tulis ni??) haha, klaka...tp kak suke je bace hani tulis...ade chemistry gitu....hehe

thanks again to hani :)

remy said...

salam..
allaaaaa tu hak masing2 n pendapt masing2 nak ade fb ke x.... nak kate kn yahudi nye... byk lg bende yg kite gune yahudi nye... makanan pon ade yg yahudi nye....sebnr nye dri kite yg perlu kite jage... memng fb tu sosial.... tb bkn fb je sosial... mcm2 lg..... bergaul laki pempuan pon dh berleluase... ha mcm2 lg laaaa... huhuhuhu kite jage amal ibadh kite... nsemoge kite semua mendapt taufiq dn hidayah dri allah