28 June, 2010

Saya letih.


Bismillahirrahmanirrahim..


Sememangnya bergelar manusia ini, sungguh tidak dapat lari dari merasa letih. Letih bukan bermakna putus asa, ianya satu rintihan agung dari seorang insan yang bergelar hamba.

Tajuk entri saya hari ini bunyi seperti mengeluh ke? saya tidak berapa suka mengeluh sebenarnya, tapi amat susah bagi seorang manusia itu menjadi sempurna. Macam sayalah. Jadi untuk mengurangkan mod 'mengeluh' tu, saya nak kaitkan perkataan letih ini dengan keupayaan iradat kita sebagai makhluk Tuhan.

Saban hari, meniti perjalanan yang matlamatnya hanya satu iaitu mencari keredhaan Allah. Beribadat dan bekerja menyusuri sebuah denai kehidupan fana sangat menggoncang iman dan upaya kita dalam menggapai matlamat itu.

Saya letih. Letih dengan ngauman singa dunia. Tatkala letih menyapa, sanubari memendam rasa. Bila agaknya bibir saya ini berhenti untuk berkata 'saya letih'? oh deena...engkau mahu tahu jawapannya? sampai hancur dunia ini pun bibirmu akan tetap menyatakan keletihanmu itu.

Saya letih memandang dunia. Oh deena..apakah itu bermakna engkau sudah mahu memilih kematian agar pudar rasa letihmu? sudah setinggi mana bekal dan amalanmu menghadapi kematian itu? fikirkan.

Saya letih memandang keegoan dan ulah manusia. Oh deena..apakah itu bermakna engkau ini sudah sempurna sehingga masih sempat merasakan ego dan ulah manusia terhadapmu? Masakan engkau tidak tahu dengan yang namanya ujian dan cubaan? renungkan.

Saya letih dengan penyakit dunia. Oh deena, apakah itu bermakna engkau ini sudah tidak faham erti sebuah jihad dan kesabaran? Mana mungkin engkau menjadi serikandi berjiwa Khadijah jika pena mu ini melenggang tari, merungkai lesu yang tiada noktah.

Mengapa saya merasa terlalu banyak ruang untuk sempat merasa letih? apakah dengan menjadi manusia itu memang wajib sentiasa merasa begini? ya iyalah..deena, kamu itu gimana sih? masa kamu lupa kita itu manusia, yang namanya manusia itu...emang terus terusan capek! kalo nggak ngerti capek..itu yang namanya letih! mana bisa manusia jadi seperti tuhan yang punya segala langit dan dunia! (bibik, pembantu rumah indon tolong jawabkan *terlopong* :P)

Itu selingan, buat hati yang lara. Hoho..banyaklah engkau punya lara deena. Stop membebel dan teruskan je hidup. Bazir dakwat pena je tulis poyo camni.huh.

Sorry2, testing untuk tulis kolum motivasi ni. huaahahaha. Motivasi konon, hampeh :P

34 comments:

sahromnasrudin said...

sabar...ini adalah satu peperiksaan dlm idup anda :-)

LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN said...

huu,,,,sekali ustazah berbicara penoh bunga2.,,hakhak,,


saya pun da letih nak update blog saya nie,,,

ada je cita nak buat,,,tp xtau pasal apa,.,,


bia dulu la,,,,,

x sampai seru lg agaknya

Hamizah said...

xpe usaha tangga kejayaan..cuba lagi..

cemomoi said...

letih? singa? eh apsal ada persamaan n... ooo plagiat?

gurau je

dakwatunnisa said...

SALAM PERJUANGAN,

"Ya Allah, kurniakanlah semangat buat hamba kerdilMu ini, berikan dia kekuatan menerusi dugaan duniaMu, limpahkan dia dengan kekuatan minda dan fizikal, kuatkan dia ingatan dan kefahamannya, lapangkan dadanya, luaskan pemikirannya, tenangkan jiwanya. Limpahi hidayah agar dia tenang berdoa bersujud mengharap keredaanMu dan agar dia senyum bertawakal meniti hari esok..."

Teruskan Perjuangan.
Innallah ha maa'na...

melatidaisy said...

salam alaik kak..

huhu..serius je bilah bace dari ats..sampai part bawah tergelak plak..^_^

akak nk buat kolum motivasi??bleh2..bilah sokong..200%..hehee

salam manis & salam sayang utk akak, teruskan berjuang dengan lautan kasih sayang Allah yg tidak pernah surut lebih2 lagi hamba yg cekal dan sabar :)

Ibuhani said...

Paling letih.....masa PMS kan.....letih sampai badan jd lesu....hehehe... :)

iqbalsyarie said...

Saya pernah mendangar syarahan dan penerangan drpd ustaz dr Zuhdi Marzuki dlm kuliahnya yg bertajuk 'fadlul maut'-kelebihan mati.beliau menerangkan isi kandungan kitab karangan imam suyuti.Mmg bila dengar kuliah tu,rasa mcm rindu utk mati...kerana saya juga mcm akak,rasa sgt penat dgn dunia ni...huhu...
Latest post:Org tanya,saya jawab..nak tanya?Bagaimana mahu menyatakan sayang yg sebenarnya?

HASRUL NIZAM said...

Salam ziarah :)
Letih, letih,letih

Ummu Ammar said...

Salam dik...

Semoga beroleh ketenangan dan kekuatan..Letih adalah tanda kekerdilan seorg hamba berbanding kekuasaan PenciptaNya..bagi akak normal untuk merasa itu semua..tak salah rasa letih, lemah, sedih kalau dari situ hati kita lebih mudah untuk kembali sujud dan mengharap padaNya..

Abd Razak said...

Salam...

Walaupun rasa letih hanya dipendam di dalam hati agar diri terus dengan kerja sebegini...menyampaikan!

zulkbo said...

salam..
agak menarik juga..
terasa termotivated juga
he he..terima kasih...

Iffah Nabiha Ahmad Jailani said...

salam deena...
mula2 baca tajuk ingtkn nk membebel panjang sampai meleleh air liuq cek. rupa-rupanya cek pulak sengih sampai telinga noh. haha. =D

Nadiah Sidek said...

mana ada guna dakwat buat entry ni..hehe..

lumrah la tu kita terasa letih. letih tak mengapa asal jgn berputus harap :)

zue said...

jgn letih2 masa muda2 ni kena cergas...klu k.zue mmmg meletihkan hari2 buat rutin kerja yg sama. kerja..masak..urus anak..urus suami lak..?

ZihNuN FaTiN said...

salam sayang kak...

letih tu adat akak...smmgnya kita patut letih...lps letih,tenaga akan dtg balik...hehehe

takpe kak...sy pn letih jgk semalam,bertarung...hehehe

miss u kak!=)

deena farhana said...

to sahromnasrudin,

yes..hidup mmg mcm inila :)

deena farhana said...

to LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN,

hekhek..ini namanya entri merapu je. eh..awk xblh letih2, folower awk ramai duk tggu entri bru :)

deena farhana said...

to Hamizah,

wah..org perth dtg umah deena..sukenye..mekasih:)

deena farhana said...

to cemomoi,

muahahahah...sowiee..xprasan lak leh sama! xmau la plagiat2 :(

deena farhana said...

to dakwatunnisa,

waa...mekasih atas doa tu..kak deena terharu..moga hidayah juga sentiasa dlm ketenangan menuju jannah :)

deena farhana said...

to melatidaisy,

ehehe..tu la, kak merapu je.tah pahape:P

mekasih bilah....muah..muah

deena farhana said...

to Ibuhani,

ha ah, betul tu...lesunye ya Allah...



to iqbalsyarie,

ehh..ust xleh la letih2, be strong!

deena farhana said...

to HASRUL NIZAM,

eheh..awk pun letih bace entri sy ye..sowiee :(



to Ummu Ammar,

mekasih kak..deena happy sgt da see akak dtg umah deena ni..dah xletih da :) hee

deena farhana said...

to Abd Razak,

hmm...betul tu :)



to zulkbo,

slmt dtg :)
mekasih byk..entri ni tah pape je..maaf..

deena farhana said...

to Iffah Nabiha Ahmad Jailani,

ohoho..sengih..? heee..maaf la noh..entri ceq ni merapu..



to Nadiah Sidek,

gulp! ha ah kan...apsal deena tulis cmtu ek :P kih3x..

deena farhana said...

to zue,

hehee..adoi kak..mmg xnak gak letih2 ni..tp nk wat cane..jadi letih gak..hee



to ZihNuN FaTiN,

ehehe...fatin pun letih ye...xpe2..get rest ye..

muah muah..syg fatin :)

piewahid said...

slm menjenguk dlm keletihan...:)

letih 1 isu. bertembung priority 1 isu. kena utamakan yg lebih penting.

deena farhana said...

to piewahid,

wslm,,itula mslhnya bila letih bertemu prioriti..

NURUL IZZA said...

intkan letih ape..

tpkan bila duk fikir sorg2..mmg betul pun..penat dan letih melayan dunia (pentadbir, manusia zaman skg).

sudhnya, 'biarla...'

gitu je leh buat.uhukkkk

Nida said...

salam Deena..

Itulah kehidupan, letih segala macam.... perlu kekuatan intrinsik untuk melawan keletihan itu

HASRUL NIZAM said...

salam ziarah kak...
tak letih pon bace entry ni ha3
creative but logik

ismihairil said...

saya letih makan nasik....

deena farhana said...

to NURUL IZZA,

eheh..tu la..lemah sgt manusia ni..


to Nida,

wslm kak..betul tu..kehidupan yg kite xtau bila akan berakhir..


to HASRUL NIZAM,

hehe..jd xletih plak dah..hee


to ismihairil,

letih mkn nasik?? klu gtu, stop la mkn nasik :P