07 June, 2010

Alang, i did it


"Slm.sila delete gmbr anda yg trdpt dlm fb krna israel sdg
giat scan body prmpuan muslimah utk ditelanjangkan.
hal ini krna smua pngkln data fb adalah hak
milik pnuh israel.jln terbaik adalah boikot fb dan sgra
menutup akaun fb.Hebahkan utk mnyelamatkn saudara2 muslimah kita.hancur israel laknatullah!"

Bismillahirrahmanirrahim..

Tadi adik saya, nurul bagitahu dia dapat mesej yang kat atas tu. Pemilik dan pengasas facebook sedang giat membogelkan gambar pengguna perempuan Muslim di laman itu. Sekarang ni, semua sibuk men'deactivate' kan akaun facebook masing-masing.

Sejauh mana kesahihan cerita ini saya tidak mahu ambil kira kerana situasi waktu ini sudah cukup menerangkan pada kita bahawa sang zionis sedang tidak berpuas hati pada seluruh umat Islam seantero dunia terutamanya tentang isu Gaza ini.

Ketahuilah betapa berazamnya zionis ini mahu menghancur lumatkan seluruh umat Islam di dunia ini. Sungguh banyak yang telah dan sedang dilakukan oleh bangsa terkutuk ini. sejak dahulu hinggalah kini dan ini bukanlah sesi melatah atau baru terngadah, tetapi sesi untuk saling mengingatkan agar masing-masing lebih berwaspada di atas segala silent action yang dipelopori sang zionis ini.

Setakat ini, menurut adik saya salah satu laman tentang Draw Muhammad Day telah berjaya di ban kan oleh laman yang dianggotai oleh mereka yang tidak bersetuju dengan penghinaan terhadap Rasulullah SAW itu. Kemungkinan besar, itu juga yang membuatkan pemilik facebook berasa kurang berpuas hati lalu bertindak seperti itu.

Adik saya nurul ini baru sahaja memiliki blog peribadinya sendiri, sesiapa yang ingin bertandang ke lamannya, saya persilakan, cuma saya ingin nyatakan dia ini baru sahaja berjinak-jinak dalam dunia blogging, (macam deena juga lah dulu mula-mula :P) jadi apa yang kurang di mata kalian, saya mohon jangan di perlakukan seperti laman saya ini (berapa kali dah kena tsunami :P) dan apa yang kelihatan indah serta bermanfaat ambillah sebagai satu perkongsian bersama.

Bila baca entri nurul GOODBYE FACEBOOK, rasa terkejut ada, kelakar pun ada, sebabnya nurul ni boleh dikatakan pengguna 'tegar' laman itu. Hehe, jangan marah ya nurul. Rasa kelakar sebab kat entri tu dia siap tulis "Alang, i did it". Pehh, punyalah nak bagitau sungguh kat saya yang dia dah delete akaun facebook dia.

Lepas tu dia kata "now i understand the hateness of my sister to facebook" aduhai...saya bukan benci kat facebook, saya cuma rasa tak berapa faham sistem laman itu dan saya mengambil jalan untuk tidak berkecimpung dalam rangkaian sosial itu. Saya tidak memandang serong pada sesiapa yang memiliki akaun facebook kerana saya faham sebagai umat Islam kita juga harus menggunakan kemudahan canggih yang ada untuk medan dakwah dan mengelakkan umat Islam dikatakan sebagai jumud ataupun ketinggalan zaman. Itu saya tidak nafikan.

Walaubagaimanapun, saya menghargai adik saya kerana begitu kuat semangat untuk men'delete' akaun facebooknya meskipun saya tahu melalui facebook lah dia sentiasa keep in touch dengan semua kawan-kawannya dan juga berniaga secara online, dan satu lagi saya hargai sensitivitinya yang begitu menyala terhadap kekejaman zionis terhadap Palestin.

Adik saya ini lepasan Spm dan alhamdulillah, berjaya menjadi pelajar terbaik Spm di sekolahnya. Saya doakan moga dia sentiasa berusaha melakukan yang terbaik dan berharap memilih jalan hidup pada acuan yang sebaiknya.. (uihhh..nurul..say thanks la kat alang mu ini..kerana membuat promo yang begitu panjang untuk u and ur blog :P)

p/s: pasal gambar kena bogel, sesiapa yang ada pic kat fb, cdgn saya better remove lah dulu buat sementara waktu, nanti bila dah reda, ikut suka lah kalau nak bubuh balik, dan kalau rasa benda ni hanya provokasi semata-mata, tak payahlah remove, abaikan je. saya xnak nanti ada lak komen yg saya ni beremosi keterlaluan pulak..hehe..

39 comments:

terokai seni said...

ada tapi sama cam deena tak mesra dengan fb.. rasa dah sebati dengan blog so maleh la nak ngabihkan lagi masa dengan fb plak

rasanya blog lebih sesuai dengan cara kita berkarya, memberikan pandangan dan bertukar pendapat berbanding fb yang lebih kepada sembang maya

Melatidaisy said...

salam alaik my dear akak :)

aduhh.. memerlukan mujahadah yg tinggi tu..sbb memg ramai kwn2 skolah dalam tu (padahal lepas add tu x buat apa2 pun, skadar meramaikan fren list) tp incase ada apa2 update ttg kawan2 senang nk tau. skrg pun org nk jemput kenduri kawin tag kad undangan kt fb je..ehehe.tp my fb xde my pict sgt pon, ade gmba family, adik2 n anak buah :) hmm..delete pict je la, fb simpan dulu..hehe..ok tak kak? :)

thanks akak for dis info ..
salam sayang dari melatidaisy utk kak deena ^_^

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Mmg dah jangka bahawa fb ni memudahkan CIA/Yahudi mengesan peribadi kita dgn cepat sebagai tambahan selain merujuk kpd Jabatan Pendaftaran/institusi pengajian. Macamana jangan tanya sbb mrk boleh menyelinap setiap saluran termasuk memiliki setiap IP address komputer kita. Namun begitu bagi mereka yang berminat sebagai alternatif terdapat Umma-united dan Millatfacebook menggantikan facebook ala Yahudi. Itupun tidak ada jaminan 100% kerana bila2 masa mrk boleh beli dan sedut maklumat dari pemilik facebook yg baru. Wallahualam.

econpolics said...

tanya cik adek ustazah,,boleh ke delete FB??

nak delete FB cukup rumit...

dan kalau x silap x boleh delete...

haaiiss,,,celaka betol Zionis nie,,,

econpolics said...

salam,,

tanya kat adek ustzah,,bole ke delete FB??

x silap saya rumit tahap Gaban nyer nak delete...

n kalo x silap gak xleh nk delete lgsung...

tu la rancangan Zionis si %$&^%&^*,,,hee,,,

xleh lebey2 kang ada org mara,,,hekhek

Anonymous said...

beringat sblm kena.. thanks for this info

Abd Razak said...

Salam..

Thanks atas info ini..
Ramai yang undang saya utk jadi ahli FB tapi hingga kini masih tidak terbuka hati ni nak buka akaun..

Nida n' Hanafi said...

jahatnya zionis bede*** tu..... menyusahkan orang dan mencekik darah umat Islam...

Nurul said...

LOLSSSS.hahaha.btw,tq promosi.kpd sedara d atas tu,adalah dimaklumkn bhwa akaun fb anda akan automatically deleted slps 14 hari deactivate tnpa login semula. :)

sahromnasrudin said...

mudanya adik awk tapi dh bersemangat waja..bagus la mcm tue..susah nk jumpe remaja mcm tue zmn sekarang nie..semua ingat nk enjoy jerk

DAKWATUNNISA said...

smg ini adalah usaha kita untuk membantu saudara kita. walaupun nampak biasa,tetapi mujahidah yang tinggi ini insyaAllah akan dinilai Allah.=)

Ummu Ammar said...

Syukran deena atas info ni..
Gambar akak sebenarnya tak wujud di alam maya ni..memang x letak kt blog atau FB..sentiasa berhati-hati dgn perkara yg satu ni..ditambah plak akak ni pemalu...hihihi

Anonymous said...

scan body pompuan tuk d bogelkan....

to israel

"hempa da xdak bini sniri ka nak tgk pompuan len telanjang....?!! aku sunat &^$#@%!! hempa 3x kang.....menangeh x bermuzik lak...huhh!!"

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Mmg perancangan Zionis Yahudi memerangkapkan kita dgn apa saja program2 mrk selain dari menipiskan fikiran/ doctrination sehingga kita tak sedar suatu perancangan halus dgn sistem yg`sophisticated` dimana lama kelamaan, akhirnya kita menganggapkan baik (Surah AlIsra`:64 وَٱسۡتَفۡزِزۡ مَنِ ٱسۡتَطَعۡتَ مِنۡہُم بِصَوۡتِكَ وَأَجۡلِبۡ عَلَيۡہِم بِخَيۡلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكۡهُمۡ فِى ٱلۡأَمۡوَٲلِ وَٱلۡأَوۡلَـٰدِ وَعِدۡهُمۡ‌ۚ Dan tipiskanlah fikiran sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka dan turut campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka) dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu).
(Surah AlA`araaf:27 ـٰبَنِىٓ ءَادَمَ لَا يَفۡتِنَنَّڪُمُ ٱلشَّيۡطَـٰنُ كَمَآ أَخۡرَجَ أَبَوَيۡكُم مِّنَ ٱلۡجَنَّةِ يَنزِعُ عَنۡہُمَا لِبَاسَہُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوۡءَٲتِہِمَآ‌ۗ إِنَّهُ ۥ يَرَٮٰكُمۡ هُوَ وَقَبِيلُهُ ۥ مِنۡ حَيۡثُ لَا تَرَوۡنَہُمۡ‌ۗ Wahai anak-anak Adam! Janganlah kamu diperdayakan oleh Syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan kedua ibu bapa kamu dari Syurga, sambil dia menyebabkan terlucutnya pakaian mereka berdua untuk memperlihatkan kepada mereka: Aurat mereka (yang sebelum itu tertutup). Sesungguhnya Syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka.
Mereka (Zionis) boleh guna apa saja teknologi supaya dapat melihat kita dlm keadaan tiada berpakaian tanpa kesedaran kita. They can do it! Wallahualam.

ong ong kedek kedek said...

salam ziarah dan salam perkenalan :)

Su Ann said...

huh..seram...ain akan cube mendelete pic2 lam fb...

Dandelion said...

salam, sekadar menjawab pertanyaan di atas. memang x bole delete fb. hanya boleh di "deactive" sahaja. tp sebelum deactive, buang suma info, tak kira di mana pn, notes ke birthday reminder ke, buang suma kawan, buang suma pictures, and apa2 jela suma kosongkan dan barulah deacctivekan. dengan itu, dah takde rekod peripadi kita dan mereka tak bole trace dah kita. semoga info ini memberi panduan kpd yg nk delete fb. shukran.

Anonymous said...

salam kak deeNa...
ehmm...ain pun dapat mesej tue...hehe.
Nasib bek xda fb!
ehmm...mcm2 jadi skrang kan!

Ibuhani said...

salam deena farhana......hehehe.....comeii adik dia n slmt melanjutkan pelajaran pd dia.....slmt maju jaya ekk dr ibuhani :)

deena farhana said...

to cemomoi,

ya, sy pun sama..lbh prefer use blog utk coret2 :)

deena farhana said...

to melatidaisy,

slm dear ukhti :)

xpe, xslh ade fb..yg pntg kita guna with the right way..dismping sentiasa careful..bkn fb je, kat lain2 pun sama, frendster..blog..kena waspada la..

xpe je.. (^_^)

deena farhana said...

to tajnur,

ye betul..kita kena sentiasa hati2 dgn tindak tanduk licik yahudi ni..trm ksh ats pkongsian :)

deena farhana said...

to LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN,

hehe, nurul da jwb kt bwh ni... (^_^)

itula namanya yahuuddii..keparat forever..huhh

deena farhana said...

to fa10,

(^_^) sy pun kena beringat ni..byk gak yg tlps pndang..

deena farhana said...

to Abd Razak,

sy pun sama, ramai yg suh create akaun fb, tp xleh la sy..

deena farhana said...

to Nida,

mmg bedebah pun kak..skg ni doa laknat je kat israel ni..

deena farhana said...

to MyNameisNurul,

hoho..suka betol dia say LOLS! Huhh..jentik kang..aaa..br tau :P

deena farhana said...

to sahromnasrudin,

hehe..xde la muda sgt..kalo ikut dia lg tggi n besar dr sy..heee..dia tu enjoy gak..smbil2 enjoy smbil2 smgt mrh yahudi..hehe

deena farhana said...

to dakwatunnisa,

ameen, insyaALLAH..mudah-mudahan ye... :)

deena farhana said...

to Ummu Ammar,

slm kak :)

emm..ye lah..lbh baik mcm tu...ambil langkah berjaga-jaga...sy pun dah mula mendelete beberapa pic di alam maya ni..hee

deena farhana said...

to ismihairil,

dorg ada bini ka xdak bini ka, sama je. nafsu binatang..huhh...rs nk bom je dorg semua!

deena farhana said...

to tajnur,

trm ksh ats pkongsian pjg lebar ini.. tmksh sgt2 :)

deena farhana said...

to HASRUL NIZAM,

slmt dtg ke laman sy :) trm ksh sudi jenguk ye.. slm kenal juga dr sy..

deena farhana said...

to ain,

ye..ambik lgkah berhati2 itu lbh baik kan ain :)

deena farhana said...

to dandelion,

wslm..oh ye..sy xtau sgt psl fb ni..leh delete ke xleh delete ke..xtaulah...apepun, thanks for sharing..sgt mghargainya :) dan trm ksh sudi drop kat sini :)

deena farhana said...

to nUr_Of_IsLaM,

oh yeke...kak xdpt,tp adik kak nurul tu yg dpt..emm..mujurlah kan...xdelah ssh ht sgt :)

deena farhana said...

to Ibuhani,

wslm k.ani..trm ksh..anak2 k.ani pun comel2 smua..suka nengoknye..hee..send my regards to them ok.. :)

Unknown said...

famous la adik akak tu nanti...boleh la beat traffic blog akak~heee

yan said...

Salam Deena, sorry kalau akak nak mencelah..kalau tak silap signature di blog ni pun under Israel..find out balik.. sorry kalau akak salah..