11 November, 2009

Gelaran Itu


Petang semalam, kawan baik saya telefon. Sudah agak lama juga tidak berbual dengannya. Disebabkan faktor jarak dan masing-masing sudah ada komitmen hidup. Apapun, saya gembira bila dia menghubungi saya.

Masing-masing bertanyakan khabar diri. Banyak yang kami bualkan. kebanyakannya berkisar soal agama. Saya masih ingat dulu, dia selalu bertanya permasalahan agama dengan saya. Biasalah, dulu masing-masing masih belajar. Bila dia tanya, saya selalu jawab tidak tahu atau kurang pasti.

Dia selalu marah bila saya jawab begitu. Dia kata saya kedekut ilmu. Macamana jawab kalau saya memang tidak tahu? Bila ingat balik waktu masih di alam persekolahan, pasti saya menguntum senyum. Indah rupanya saat-saat itu. Apalagi bila teringat kawan saya ni.

Semalam rindu saya terlerai sedikit menerima panggilan darinya, seperti biasa dia banyak bertanya kemusykilan yang bersarang di hati. Katanya "orang kampung aku ni bah, selalu tanya soalan yang hebat-hebat, mati aku menjawab".

Biasalah orang kampung, bila tahu kita belajar agama sikit, pasti banyak persoalan ditanya. Bagi saya, lebih baik kita jawab semampu ilmu yang kita ada. Jangan pula mengada-ngada. Tunjuk pandai, nanti susah. Hukum Allah bukan boleh buat barang permainan. Jika mampu jawab, terangkan dengan hikmah, jika tidak mampu, serahkan pada yang lebih arif.

Saya pun masih terlalu banyak kelemahan, masih terpaksa banyak menyelak kitab. Hidup kita ini, kena tuntut ilmu walau sampai ke negeri China.

Menurut kawan saya, ada seorang pakcik di kampungnya bertanya tiga soalan kepadanya. Soalan pertama, kenapa orang islam tidak boleh makan daging babi dan minum arak? soalan kedua, kenapa lelaki muslim tidak boleh pakai emas dan sutera? dan soalan ketiga tentang ayat quran yang terdapat di dalam Al Quran yang bermaksud, 'dan kemudian Allah bersemayam di atas Arash'. Soalannya, adakah benar Allah itu berada di atas Arash?

Kata kawan saya, dia bingung cari jawapan. Ada juga dia jawab tapi pakcik tu nampak seperti kurang yakin dengan jawapan kawan saya itu. Kata kawan saya lagi, biasanya kalau kita jawab, orang akan angguk-angguk kepala tanda yakin, tapi pakcik ni tidak angguk pun!

Katanya dia gelisah. Dek kerana dia seorang ustazah sekolah rendah, dia dihujani dengan pelbagai persoalan agama yang katanya kadang-kadang mencabar kemampuan dia untuk menjawab. Kemudian kawan saya itu bertanya dengan ustaz di sekolah tempat dia bertugas, kata ustaz itu "ala, aku pun kurang pandai jawab soalan macam ni, kalau tanya berapa rukun islam bolehlah".

Kawan saya mahu saya bagi jawapan pada tiga persoalan itu. Katanya "lulusan Azhar gerenti boleh jawab". Saya sebenarnya kurang selesa jika orang selalu menilai saya melalui itu.

Rasanya tidak adil ungkapan itu pada diri saya kerana jika itulah penilaian orang terhadap gelaran lulusan Azhar, maka bilamana tidak mampu menjawab sebarang kemusykilan agama, saya pasti ini yang bakal dituturkan "nama saja lulusan Azhar, soalan macam tu pun tidak boleh jawab". Bukankah logiknya begitu jika di tenung dari ungkapan kawan saya itu tadi?

Kita semua ini sama di mata Allah, akhirat sana tidak memandang apakah kita lulusan Azhar mahupun tidak. Yang pasti, setiap orang islam dituntut menimba ilmu hingga akhir hayat. Saya rasa perlu untuk mengubah persepsi umum tentang semua graduan Al Azhar.

Mereka juga manusia biasa yang penuh dengan kelemahan. Berjaya grad di Al Azhar tidak bermakna jadi sempurna, kalah wali Allah. Tidak.

Tetapi, sebagai graduan Azhar, sewajarnya memang mampu dari segi agama kerana universiti itu adalah tempat lahirnya cendikiawan islam. Maka, sudah sepatutnya kita menjaga imej Azhar itu sendiri.

Berusaha memperbaiki kelemahan diri, tetapi jika memangnya tidak mampu, janganlah dicemuh hanya kerana mereka lulusan Azhar.

Berbalik pada tiga soalan pakcik itu tadi, saya berusaha semampu saya, jika salah dan kurang tepat, saya syorkan bertanya kepada yang lebih tahu kerana saya maklum, diri ini bukan ahli sufi.

Saya jawab soalan pertama dan kedua kerana konsepnya hampir sama. Kenapa orang islam tidak boleh makan babi, minum arak, dan lelaki islam tidak boleh pakai emas dan sutera?

Hidup kita ini sudah terlalu banyak rezeki dan kelonggaran yang Allah bagi. Allah kata, boleh makan ikan, daging ayam, lembu, kerbau, kambing, rusa, itik, TAPI HARAM makan daging BABI.

Kemudian Allah kata, boleh minum milo, nescafe, coca cola, sarsi, ribena, bandung, horlick, TAPI HARAM minum ARAK.

kemudian Allah kata kepada lelaki islam, boleh pakai semua jenis kain TAPI HARAM pakai SUTERA. Boleh pakai semua jenis cincin TAPI HARAM pakai cincin EMAS.

Kenapa mesti ada yang haram? adakah sebab benda-benda yang diharamkan itu bahaya kepada manusia? contohnya daging babi seperti yang kita tahu, para saintis mengatakan terdapat sejenis ulat di dalam daging babi itu yang memudaratkan tubuh manusia. Adakah kerana itu? negara kita sudah maju, ada teknologi tinggi untuk hapuskan ulat itu! habis tu, jika berjaya dihapuskan ulat itu, ADAKAH DAGING BABI AKAN HALAL?

Tidak. Larangan haram ke atas semua benda-benda itu bukan kerana ada marabahaya atau apapun. Tetapi Allah mahu lihat sejauh mana kita sebagai hamba Allah ini, MAMPU PATUH PADA LARANGANNYA. Itu sebenarnya.

Soalan ketiga berkaitan dengan ayat Quran yang bermaksud 'kemudian Allah bersemayam di atas arash. Adakah benar Allah berada di arash?

Ayat itu sebenarnya sebagai simbol kebesaran dan keagungan Allah SWT. Jika kita kata Allah ada kat arash, itu salah kerana Allah adalah zat yang tidak mengambil tempat. Bilamana mengambil tempat, maka dia berhajat kepada sesuatu, bila berhajat kepada sesuatu maka itu adalah sifat yang lemah. Jadi amat mustahil bagi sifat Allah.

Saya harap, sesiapa yang terbaca tulisan saya ini dan ada kekurangan serta kesilapan, mohon betulkan, kerana hidup kita di dunia ini akan lebih bermakna dan bahagia jika saling membantu dan membetulkan.

Buat kawan saya, saya amat menghargai ukhuwah kita. Ada kesempatan lain, kita bertemu muka, InsyaAllah.

p/s: ada beberapa soalan di atas sebelumnya sahabat saya, ust Rahman yang kini berada di Mansoura pernah berkongsi tentang jawapannya, syukran awi di atas perkongsian itu.

0 comments: