10 November, 2009

Jangan Cabar


Jika kita hebat, ada lagi yang lebih hebat. Jika kita bijak, ada lagi yang lebih bijak. Jika kita kaya, ada lagi yang lebih kaya. Jika kita berkedudukan tinggi, ada lagi yang lebih tinggi. Jika kita berkuasa, ada lagi yang lebih berkuasa.

Kita seringkali lupa hakikat itu. Merasa diri sendiri yang paling hebat. Benar, hidup kita ini perlu maju ke hadapan, berusaha untuk meningkatkan prestasi diri dan ingin menjadi insan berjaya.

Siapa yang tidak mahu jadi orang senang? Memiliki segala yang diimpikan. Kejayaan, kesenangan, pangkat dan kemewahan. Wang ringgit sangat perlu dalam kehidupan kita. Tapi, disebabkan wang juga ramai manusia yang lupa diri.

Kita tidak dihalang untuk mencari dan mengumpul harta sebanyak mungkin. Selagi bernafas, kumpullah harta itu. Tapi, kalau orang macam saya ini, harta apalah yang hendak dikumpulkan sangat?

Kalau jadi orang ternama dan berpangkat, mungkinlah ada platform untuk meraih harta yang banyak. Saya melihat situasi politik negara kini sudah semakin jauh dari landasan. Ada yang lompat, ada yang terjun.

Saya bukan pemerhati politik ataupun penganalisis politik, cuma saya punya akal untuk menilai dan melihat. Hemat saya, apapun bentuk perjuangan, kita wajib meletakkan islam di atas. Menjunjung agama dan meyakini hukum dan ketetapan Allah.

Bila kita meletakkan sesuatu bukan kerana Allah, maka kita telah jauh dari landasan mukmin yang sebenar. Saya menulis ini bukanlah dengan niat saya ini terlalu sempurna, cuma sekadar menulis buah fikiran, mengatakan pandangan menurut akal fikir saya.

'Hidup ini satu perjuangan'. Saya sering mendengar ungkapan ini dan melihat tulisan sebegini dan kadangkala saya juga menulis ayat ini. Benar, hidup ini adalah perjuangan. Tetapi perjuangan yang macamana hidup kita ini?

Adakah berjuang untuk mencari wang ringgit sehingga kita menjadi hartawan? atau adakah kita berjuang untuk bangsa dan negara? ataupun berjuang untuk agama? apakah benar kita ini berjuang untuk islam?

Berjuang menimba ilmu lalu ilmu itu disebarkan kepada orang lain. Berjuang mendidik keluarga dan orang lain tentang islam. Tetapi hakikat perjuangan menyebarkan ilmu dan kebaikan itu tidak seindah pelangi.

Hakikat jalan dakwah tidak dibentang permaidani mahupun karpet merah. Ianya penuh liku, apatah lagi dakwah pada darah daging sendiri. Terkadang kita yang merasa sakit.

Hakikat perjuangan politik? kemana arah kita? pastinya berjuang untuk rakyat. Berbahagialah para pemimpin yang berjuang demi rakyat tanpa sekalipun menafikan Allah sebagai zat yang maha agung.

Malanglah bagi mereka yang kononnya berjuang untuk rakyat tetapi sebenarnya berjuang untuk kepentingan diri. Tidak meletakkan Allah sebagai pemilik kuasa yang mutlak bermakna kita MENCABAR KERAJAAN ALLAH SUBHANAHU WATAA'LA.

Ingatlah, jangan cabar empayar Allah.

0 comments: