15 November, 2009

Insan Yang Diperkenan Dan Ditolak Doanya


Sahabat yang dikasihi, entri kali ini sekadar ingin berkongsi agar lebih padu pengetahuan rohani kita bersama. Doa adalah senjata utama umat islam, sesiapa yang tidak berdoa, maka dia adalah makhluk Allah yang takbur dan bongkak.

Pertama sekali saya ingin berkongsi tentang siapakah dia golongan yang doanya diperkenan oleh Allah.

1) Orang yang soleh

Orang yang sentiasa berbuat baik dan meninggalkan maksiat sudah tentu doanya dikabulkan oleh Allah kerana dosanya tidak banyak. Sebagaimana sabda Rasulullah yang bermaksud: "Doa orang yang soleh atau solehah tidak ditolak oleh Allah".

2) Orang tua yang sentiasa berbuat baik

Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Tabrani yang maksudnya: "Sesungguhnya Allah merasa malu kepada orang islam yang telah beruban, apabila dia benar-benar mengikuti sunnah Rasulullah, kemudian dia meminta sesuatu kepada Allah, tentu permintaannya akan ditunaikan".

3) Orang yang dizalimi

Orang yang dizalimi iaitu orang yang sedang teraniaya oleh pihak-pihak lain. Orang demikian doanya akan dikabulkan oleh Allah. Banyak keterangan yang menjelaskan tentang hal ini. Air mata orang yang teraniaya akan dijadikan oleh Allah sebagai banjir yang dapat membahayakan dan meruntuhkan keagungan maruah orang yang menganiayanya.

Bilamana Muaz bin Jabal hendak berangkat ke Yaman untuk berdakwah, Rasulullah berpesan maksudnya: "Takutlah kamu akan doa orang yang teraniaya, kerana sesungguhnya tiada dinding pemisah antara doa orang teraniaya dengan Allah"~ Hadis Riwayat Bukhari.

4) Orang yang sedang melaksanakan ibadah Haji

Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Orang-orang yang sedang mengerjakan umrah dan haji adalah utusan Allah, seandainya mereka memohon, akan diperkenankan dan seandainya mereka meminta ampun, mereka akan diampunkan"~Hadis Riwayat Ibnu Majah.

5) Orang yang sedang berperang di jalan Allah

Doa orang yang sedang dalam jihad di jalan Allah, akan dkabulkan.

6) Orang yang sakit

Sabda Rasulullah maksudnya: "Tidak tertolak doa orang yang sedang sakit sehingga dia sembuh"~Hadis Riwayat Baihaqi. Oleh kerana itu, kita digalakkan menziarahi orang yang sedang sakit dan mintalah agar mereka berdoa untuk kita disamping kita mendoakan kesembuhan untuknya.

7) Orang yang mendoakan saudaranya

Doa akan termakbul bagi orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuannya.

8) Orang yang berpuasa

Orang yang berpuasa dengan penuh keyakinan dan pengharapan doanya akan dikabulkan oleh Allah dan diampunkan dosanya.

9) Penghafaz Al-Quran

Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya bagi penghafaz-penghafaz Quran ada doa yang diperkenankan yang apabila didoakan dengan (sebab penghafaznya), maka diperkenankan."

Sudah tentu penghafaz yang dimaksudkan adalah para penghafaz yang memelihara hafalannya, bukan yang lupa setelah menghafaz.

10) Para Nabi

Para Nabi adalah manusia yang paling dekat dengan Allah dan doanya diperkenankan oleh Allah.

11) Ibu Bapa

Doa ibu bapa diperkenankan oleh Allah. Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah maksudnya: "Doa ibu bapa untuk anaknya menembusi hijab". Sama ada doa ibu bapa itu baik atau kutukan untuk anaknya, semuanya diperkenan oleh Allah, kerana itu kita sebagai anak harus waspada dan janganlah mengundang kemarahan ibu bapa kerana setiap yang terlafaz dari mulutnya itu adalah doa yang pasti makbul.

12) Doa anak yang soleh untuk ibu bapanya.

Anak yang soleh dan solehah, bilamana dia berdoa maka akan diperkenan oleh Allah.

13) Doa orang yang sedang berpergian (musafir)

Sabda Rasulullah yang bermaksud: "tiga permohonan yang diperkenan tanpa diragukan, pertama, doa ibu untuk anaknya, kedua, doa orang musafir dan ketiga doa orang teraniaya~Hadis Riwayat Tirmizi.

14) Penguasa yang adil

Maksud penguasa yang adil ini adalah para pemimpin atau pemerintah yang menjalankan tugasnya sesuai dengan ketentuan hukum-hukum islam dan tidak menolak hukum-hukum Allah, maka doanya akan diperkenan.

Itu antara senarai golongan dimana doanya diperkenan oleh Allah, keduanya saya ingin berkongsi tentang siapakah dia golongan yang ditolak doanya.

Allah berjanji bahawa setiap permohonan yang dipanjatkan kepadaNya akan diperkenan dan diberi salah satu dari tiga macam. Pertama, segera dipenuhi hajat permohonan berkenaan, kedua, dijadikan sebagai penebus dosanya dan ketiga, disimpan untuk dipetik di akhirat kelak.

Di samping itu, ada juga permohonan yang ditolak Allah kerana:

1) Menggunakan barang-barang yang haram

Orang yang menggunakan barang-barang yang haram untuk keperluan hidup seperti pakaian dan makanan, maka doanya tidak akan diterima Allah.

2) Ingin segera dimakbulkan

Memohon kepada Allah tidak boleh minta disegerakan permohonannya (terburu-buru) seolah-olah Allah dipaksa untuk menurut kehendaknya.

3) Tidak yakin akan dimakbulkan

Seseorang yang memohon kepada Allah mestilah mempunyai anggapan yang baik bahawa doanya akan diterima. Bilamana keyakinan akan diperkenan doa itu tidak sepenuhnya, maka doanya tidak dikabulkan.

4) Memohon perkara yang batil

Doa yang bertujuan untuk merugikan pihak lain seperti memutuskan hubungan persaudaraan, menyingkirkan orang lain demi kepentingan sendiri dan perkara dosa lainnya tidak akan dikabulkan Allah.

Sahabat-sahabat yang saya kasihi, seorang hakim pernah ditanya oleh orang ramai: "Mengapa kami berdoa tapi tidak juga diterima, padahal Allah telah berfirman yang maksudnya: Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya Aku perkenankan"

Hakim itu menjawab: "Kamu telah melakukan tujuh perkara yang menyebabkan doamu ditolak."

~Kamu telah membaca Al -Quran tetapi tidak memperhatikan perintah-perintah dan larangan yang ada di dalamnya.

~Kamu telah melakukan amal yang menyebabkan kemurkaan Allah dan tidak bertaubat serta tidak menyesali perbuatanmu.

~Kamu berkata kami hamba Allah tetapi tidak berlaku taat seperti taatnya seorang hamba kepada majikannya.

~Kamu mengaku umat Muhammad tetapi tidak melakukan sunnahnya.

~Kamu telah mengaku bahawa dunia ini tidak berharga di sisi Allah walau sesayap nyamuk, tetapi kamu merasa tenteram dan seronok di dalamnya.

~Kamu berkata bahawa dunia ini akan hilang, tetapi kamu berbuat seakan-akan ingin hidup selama-lamanya.

~Kamu mengakui bahawa akhirat itu lebih baik daripada dunia, tetapi kamu tidak bersungguh-sungguh mencari bekal untuk akhirat.

2 comments:

iqbalsyarie said...

sgt2 sgt bermanfaat.Just nak share satu hadis dari Abu Said al khudri,Rasullallah bersabda;jika kamu meliahat suatu kemungkaran,hendaklah kamu mencegahnya dgn tangan,jika tak mampu,cegahlah dgn lidah dan jika itupun masih tak mampu,cukuplah kamu mencegahnya dgn hati dan itu ialah selemah-lemah iman'-riwayat Tirmizi dan lain2.

Cegah dgn hati ialah membenci dan MENDOAKAN dgn doa yg bersungguh-sungguh...

manakala kemungkaran paling besar ialah syirik..(budha,hindu,kristian dll)...

Moga pasni kita juga mendoakan sahbat kita yg bukan islam agar mereka masuk islam..

A very2 good post!thanks~

deena farhana said...

trm kasih saudara iqbal, sy rasa kagum dgn saudara, setiap entri br sy, saudara ringan tangan memberi pandangan..sy hargai perkongsian dr saudara..trm ksh byk..