05 November, 2009

Oh Sangobion


Banyak kerja sebenarnya yang perlu dibuat. Tetapi selalu dihimpit dengan masa dan kesihatan yang tidak menentu. Kadang nafas terasa sempit. Mata jadi kabur yang amat sangat. Spek yang ada pun kadang tidak memberi erti apa-apa.

Saya maklum, ini semua berpunca dari sedikit kerosakan pada sendi saya. Tapi kadang mata kabur macam biasa, tidaklah terlalu teruk. Spek saya masih boleh membantu.

Akhir-akhir ini selera makan pun kurang, tidak macam selalu. Bread (roti) saja boleh masuk dengan susu soya. Tapi kadang saya kena paksa makan yang berat sebab ubat-ubat yang saya telan agak kuat.

Jadi perlu alas perut dengan makanan berat. Kalau tidak, badan akan menggeletar. Jadi macam orang kena gastrik teruk.

Macam-macam jenis pil sudah dirasa. Pil besar, pil kecil. Pil bulat, tiga segi, empat segi, bujur, silinder semua sudah pernah ditelan. Namun saya bersyukur, masih bernafas hingga kini.

Semalam, sewaktu hendak telan pil tambah darah (Sangobion), tidak tahu macamana tiba-tiba tersedak, air putih yang digunakan sebagai pemudahcara untuk telan pil itu tiba-tiba naik ke saluran hidung.

Kemudian, air itu keluar melalui hidung. Pil itu termuntah semula. Pedih di saluran hidung saya masih terasa sampai sekarang. Biasanya, telan ubat lancar tiada masalah.

Mungkinlah sebab masih sedih ikan comel saya, safina sudah mati. Sampai terbengkelanan ubat. Sakitnya..yang sakit tu bukan apa, air yang masuk ke saluran hidung. Perghh!

Ataupun mungkin disebabkan rasa rindu saya yang begitu hebat terhadap ayah bonda sehinggakan pil sangobion tidak mampu melintasi tekak saya. Aduhai. Saiz pilnya tidaklah terlalu besar, tapi besar jugalah.*senyum*

Saya perlukan pil itu di badan saya untuk mengimbangi sel putih yang berlebihan. Petang ini kena telan lagi, kalau tidak, bersedialah untuk rasa bahagia yang berpinar-pinar.

0 comments: